لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

خروج امریکا از آسیای میانه برای روسیه تهدید خطرناکتر است


ایالات متحده در تابستان سال جاری اعلان کرد که تا ختم سال 2014 قوای خود را از افغانستان خارج می کند. اما این واضح نیست که چه نوع حکومتی در افغانستان شکل خواهد گرفت. بدون شک بعضی از عناصر طالبان که با قوای امریکایی در جنگ نیستند در این حکومت شامل خواهند بود. این حکومت می تواند از سوی گروه های افراطگرا مانند پلی برای حرکت به سمت شمال افغانستان یعنی جمهوری های شوری سابق در آسیای میانه و حتی روسیه استفاده شود.

به نوشته نشریه دپلومات در یک ماه اخیر مقامات روسیه در مورد این مشکل به وضاحت صحبت می کنند. نیکولای بردیوژه سابق قوماندان قوی سرحدی روسیه و اکنون سرمنشی سازمان امنیت مشترک که یک پیمان سیاسی نظامی بین بعضی از کشورهای شوروی سابق می باشد اظهار داشت، آنها در آستانه حل کردن مشکل در افغانستان قرار ندارند بلکه شاهد بدتر شدن اوضاع می باشند و بعد از سال 2014 وضیعت دیگری در آسیای میانه هم حاکم خواهد شد. او افزود به عقیده وی پیشبینی ها اینست که افغانستان یک مرکز تنطیم کننده تروریستان و گروه های افراطگرا باقی خواهد ماند.

قوماندان قوای مرکز روسیه دگر جنرال ولادمیر چیرکین اظهار می دارد که روسیه بعد از خروج قوای ناتو از افغانستان و عراق باید انتظار فعالیت های شوروشیان در سرحدات آسیای میانه باشد. به گفته او تهدیدها به آهستگی به سرحدات جنوبی روسیه می رسد.

سفیر روسیه در پیمان ناتو دمتری راگوزین در یک مصاحبه با روزنامه فیگاروی فرانسه اخیراً گفته است بعد از خروج قوای ناتو از افغانستان آنها نمی خواهند که با گرگ های جنگی در منطقه روبرو شوند. به گفته او لانه های این گرگ ها بسمت تاجکستان و ازبکستان گسترش پیدا خواهد کرد و برای روسیه مشکل بزرگ ایجاد خواهد نمود.

ایرینا زوی یاگیلس کایا معاون رییس مرکز تحقیقات سیاسی و شتراتیژیک در روسیه که یک دانشمند عضو اکادمی علوم در انستیتیوت شرق شناسی می باشد با این نظر موافق است. او می گوید، بسیار مردمی در اینجا بودند که فکر می کردند حضور امریکا در منطقه با منافع روسیه مغایر است. اما به گفته او اکنون همین مردم می گویند که امریکا به چه حقی افغانستان را ترک می کند.

قبل از آغاز جنگ تحت رهبری امریکا در افغانستان در سال 2001 گروه های اسلامی مانند حرکت اسلامی ازبکستان یک حضور کمرنگ ولی جدی در کشورهای آسیای میانه داشتند. توطئه برای کشتن رییس جمهور ازبکستان در سال 1999 که 16 نفر در آن کشته شدند و حملات سال 2004 بر سفارتخانه های امریکا و اسراییل در تاشکند که 4 محافظ کشته در آن شدند، نمونه های فعالیت این گروه می باشد.

اما سال های اخیر چنین حملات صورت نگرفته که به نوشته نشریه دپلومات دلیل عمده آن اینست که جنگ امریکایی ها در افغانستان بسیاری از جهادیست های منطقه را به این سمت جلب کرده است.

تعداد اتباع تاجکستان، ازبکستان و کشورهای دیگر آسیای میانه که امروز در افغانستان و پاکستان می جنگند، واضح نیست اما بگفته کارشناس امور سیاسی و اسلامی در روسیه گیورگی انگل هارت، خروج امریکا آنها را آزاد خواهد ساخت که به جمهوری های شوروی سابق برگردند.
XS
SM
MD
LG