لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

حملات راکتی از خاک پاکستان سربازان افغان و امریکایی را با خطر روبرو ساخته است


سربازان افغان و امریکایی در نزدیکی سرحد پاکستان از شش ماه به این سو با حملات روبه افزایش راکتی از خاک پاکستان روبرو اند نیویارک تایمز می نویسد این حملات سربازان را با خطر بزرگ روبرو ساخته است.

این روزنامه بر اساس مصاحبه ها و اطلاعات که طی هفته های گذشته انتشار یافته گزارش می دهد که از ماه می به این سو تنها در یک ولایت سرحدی افغانستان پکتیکا 55 بار بر پوسته های سربازان امریکایی و یا هم در نزدیکی آن راکت اصابت کرده است.

اسامه بن لادن رهبر القاعده نیز در ماه می در شهر ایبت آباد در نزدیکی اسلام آباد کشته شد که به دنبال آن روابط امریکا و پاکستان پرتنش بوده است. به نوشته روزنامه پس از آن حملات راکتی از آن سوی سرحد ادامه دارد که افسران نظامی را پریشان و سربازان خط اول را خشمگین ساخته است. آنها در مورد نقش حکومت پاکستان در این حملات شک دارند ولی آن را ثابت کرده نمی توانند.

مقامات ایالات متحده امریکا در این اواخر پاکستان را علناً به حمایت از شورشیان و تروریستان متهم کرده اند. اما مقامات پاکستانی مکرراً اتهامات کمک با طالبان و شبکه حقانی را رد کرده اند.

در همچون فضای حاکم افسران امریکایی با ارایه توضیح در باره این حملات در یک موقف دشوار قرار می گیرند. خصوصاً آنهایی که معرفی می شوند سعی می کنند تا پاکستان را مستقیماً ملامت نکنند.

دگروال ایدوارد تی بوهنیمان قوماندان لوای 172 پیاده که فرماندهی صدها سرباز امریکایی در این پوسته های دور دست را به عهده دارد گفته است شواهد ثقه در اختیار ندارد. اما به گفته وی از این که این وقایع اکثراً زخ می دهد نگران است.

اما برخی دیگری از افسران ادعای مقامات پاکستانی را رد کرده گفته اند بسیار متحمل به نظر می رسد عناصری در اردو و یا هم استخبارات پاکستان در این حملات دخیل باشند.

یک افسر دیگر که این حوادث را تحلیل کرده به نیویارک تایمز گفته است این حملات عمدتاً از مواضع نزدیک به پوسته های اردوی پاکستان و شبه نظامیان حکومتی صورت می گیرد. وی گفته است نشانه به چشم نمی خورد که واحدهای نظامی پاکستان برای جلوگیری از این حملات تلاش کرده باشند و یا هم اراده کمک با واحدهای نظامی امریکا را در شناسایی حمله کنندگان داشته باشند.

وی گفته است شورشیان از اردوی پاکستان کمک دریافت می کنند.

اما چه شواهدی برای ثبوت این ادعایش در اختیار دارد؟ این افسر به نیویارک تایمز گفته است زمانی که این حوادث رخ می دهند ارتباطی با اردوی پاکستان برقرار نمی شود. به گفته وی نمی توانند که آنها را پیدا کنند و زمانی که موفق می شوند برایشان گفته می شود که خبر ندارند و یا هم نمی توانند این افراد را ببینند. در حالی که به گفته این افسر اردوی امریکا که نامش گرفته نشده است با توجه به اراضی این کاملا غیر قابل باور است.

دگروال ایدوارد تی بوهنیمان نیز گفته است زمانی که با طرف پاکستان درباره این حملات در تماس می شوند آنها می گویند این پوسته سرحدی از سال ها به این سو خالی است. دگروال بوهنیمان گفته است نمی داند، شاید این واقعا راست باشد.
XS
SM
MD
LG