لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

رییس آی اس آی: روابط پاکستان با امریکا نباید به نقطهء برگشت ناپذیر برسد


جنرال اشفاق پرویز کیانی لوی دریستیز پاکستان و احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارات یا آی اس آی پاکستان
جنرال اشفاق پرویز کیانی لوی دریستیز پاکستان و احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارات یا آی اس آی پاکستان
ریبس ادارهء استخبارات پاکستان به سیاست مداران کشورش گفت: باید اجازه داده نشود تا روابط با ایالات متحده امریکا روی این اتهامات که اداره استخبارات پاکستان از حملات شبکه حقانی بالای نیروهای ناتو در افغانستان حمایت می نماید، کاملاً قطع گردد.

جنرال احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارات پاکستان به روز پنجشنبه در اسلام آباد به سیاست مداران همه احزاب سیاسی آن کشور گفت: هر گونه اقدام حمله بالای پایگاه های شورشیان مضنون در داخل خاک پاکستان غیر قابل قبول خواهد بود.

به نوشته روزنامه فایننشل تایمز چاپ لندن، اردوی پاکستان که سیاست های مربوط به افغانستان این کشور را اداره می نماید بار دیگر این موضع خود را تکرار کرد که گویا اردوی پاکستان پلان قریب الوقوع کدام عملیات را در وزیرستان شمالی ندارد، جایکه به باور مقامات امریکایی شبکه حقانی پایگاه ها دارند.

اما جنرال شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارات پاکستان همچنان گفت: این هم مهم است که روابط با ایالات متحده امریکا نباید به نقطه بر گشت ناپذیر برسد و باید از کانال های دیپلوماتیک برای حل اختلافات با واشنگتن استفاده شود.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان که سیاست مداران احزاب مختلف سیاسی آن کشور را برای فورمول بندی یک جواب به اتهامات ایالات متحده امریکا گرد هم جمع کرده بود، واشنگتن را علیه وارد آوردن فشار بالای پاکستان هوشدار داد، اما افزود، دروازه ها از سوی ما برای بحث و مذاکره باز است.
اظهارات مختلط، اعتراض آمیز و آشتی جویانه توسط رهبران ملکی و نظامی انعکاسی از معمایی می باشد که پاکستان به علت اتهامات ایالات متحده امریکا به آن روبرو است، اما نمی تواند از عهده قطع کامل آن برآید.

یک مقام وزارت خارجه پاکستان به روزنامه فایننشل تایمز گفته است:

« توسعه بحران متاسفانه ما را بجایی رساند که مردم هر دو کشور را تکان داد. اما اینجا بحث هایی ادامه دارد تا جلو بحران های بزرگ تر گرفته شود.»

روابط میان واشنگتن و اسلام آباد هفته گذشته زمانی شدیداً بهم خورد که مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا، شبکهء حقانی را یک شاخه یا بازوی واقعی (ISI ( یا ادارهء استخبارات پاکستان خواند.

لوی درستیز ایالات متحده امریکا گفت: ادارهء استخبارات پاکستان در میان سایر حملات از حمله اخیر شبکه حقانی بالای سفارت امریکا در کابل و از حمله موتر بمب در ولایت وردک که باعث کشته شدن یک تعداد عساکر امریکایی گردید حمایت کرده است.

اردوی پاکستان این ادعاها را رد می نماید، هر چند که بسیاری تحلیلگران به این باور اند که اردوی پاکستان از مدت ها به این طرف از شبکه حقانی حمایت کرده و این شبکه را بحیث افزار نفوذ و ضعیف ساختن منافع هند در افغانستان می بیند.
XS
SM
MD
LG