لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

هشدار کانگرس بر قطع ملیارد ها دالر کمک امریکا به پاکستان


اعضای کانگرس امریکا چه از حزب جمهوری خواه و چه از حزب دموکرات به پاکستان هشدار داده اند که اگر تلاشهای خود را علیه تروریزم شدت نبخشد، ملیاردها دالر کمک امریکا به این کشور متوقف خواهد شد.

این سخنان اعضای کانگرس که روز سه شنبه در یک مجلس استماعیه ابراز شد، علامه روز افزون غضب امریکا بر پاکستان بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در عملیات کوماندو های امریکایی در نزدیکی اسلام آباد، می باشد.

نا راحتی که در مورد پاکستان در کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا ظاهر شده مشکلی را که ایالات متحده در رابطه با پاکستان به آن روبروست، واضح می سازد، زیرا امریکا برای انتقال اکمالات خود به افغانستان و همچنان بخاطر تماس با طالبان به کمک پاکستان نیاز دارد.

بعد از کشته شدن اسامه بن لادن در دوم ماه می در خاک پاکستان در مورد اینکه چگونه رهبر القاعده در چند کیلومتری یک قرارگاه مهم نظامی پاکستان سالها زندگی می کرد ، بسیار سوالها بی جواب مانده است.

رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا سناتور حزب دموکرات جان کری که تازه از پاکستان برگشته است به اجلاس استماعیه کانگرس اظهار داشت، او این نگرانی های کانگرس امریکا و همچنان علایق امریکا را برای تشدید مبارزه علیه تروریزم به مقامات پاکستان به وضاحت رسانده است.

آقای کری گفت: او بر اهمیت این موضوع تاکید نمود که باید از فرصت استفاده شود و از سخنان ضد امریکایی جلوگیری شود، و در عوض برای رفع مخالفت ها و تشخیص نقاط و اهداف مشترک تلاش شود.

سناتور کری افزود، پاکستان موافقه کرده است که در بسیار ساحات همکاری می کند و تلاش های خود را برضد افراطگرایان بیشتر می سازد. او گفت، با دقت و صراحت بی سابقه با رهبران پاکستان صحبت کرده است، با جدیتی که در دوره 10 ها ساله وی در دنیای سیاست بینظیر بوده است.

او اظهار داشت
«این روابط ، یعنی روابط بین امریکا و پاکستان بعد از ملاقات های که داشتیم دیگر با الفاظ و اعلامیه ها اندازه نمی شود از این به بعد مقیاس در عمل حساب خواهد شد، و این عمل باید از خود امروز شروع شود با برگرداندن پارچه های طیاره سقوط کرده امریکا.»

از سوی دیگروزیر خارجه امریکا هیلاری کلنتن گفت، ایالات متحده هنوز هم متعهد است که از تلاش حکومت پاکستان و مردم آن برای دفاع از دموکراسی این کشور در مقابل افراطگرایان حمایت کند.

به گفته خانم کلنتن البته نگرانی ها وجود دارد، اما فراموش نباید کرد که در چند سال اخیر در مبارزه علیه القاعده، طالبان و افراطگرایان بین ارگانهای امنیتی ، نظامی و اجرا کننده قانون دو کشور همکاری وجود داشت و امریکا می خواهد که این پیشرفت ادامه پیدا کند.

اما در کانگرس اعضای هر دو حزب یعنی جمهوری خواهان و دموکراتها هردو بر پاکستان خشمگین می باشند.

جنرال متقاعد امریکایی جیمز جونز که سابق مشاور امنیت ملی رییس جمهور اوباما بود گفته است ایالات متحده برای کمک های مالی خود به پاکستان باید شرایط وضع کند و تا وقتی که پاکستان گامهای واضح و مشخص را در مبارزه با تروریزم برندارد، این کمکها متوقف شوند.

رییس کمیته نظامی سنای امریکا کارل لیفین بعد از اجلاس سری این کمیته گفت که دموکراتها و جمهوری خواهان هردو با جدیت خواهان آنند که امریکا کمک های مالی خودرا به پاکستان مشروط بر این بسازد که حکومت این کشور عملیات نظامی را علیه شبکه حقانی آغاز نماید. در غیر آن دادن ملیاردها دالر کمک به پاکستان مشکل واقعی ایجاد می کند.

لیفین به خبرنگاران گفت، آنها مردم ما را می کشند، و عمل حکومت پاکستان علیه شبکه حقانی نباید طوری باشد که با بن لادن بود. زیرا پاکستان مکرراً حضور بن لادن را در این کشور رد می کرد، اما معلوم شد که او 5 سال در اینجا بوده است.

سناتور کری اظهار داشت پاکستان این پیام را گرفته است که دوستان امریکایی خود را با سرعت از دست می دهد و اگر در این مورد شک داشته باشد یک نسخه بحث های اخیر کمیته روابط خارجی سنای امریکا را به آنها خواهد فرستاد.
XS
SM
MD
LG