لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

تحقیقات جدی در زمینه شناخت عاملین حمله بالای رزاق مامون آغاز شد


رزاق مامون
رزاق مامون
کتاب رد پای فرعون اثر تحقیقی که اخیراً توسط رزاق مامون چاپ و به نشر رسیده انگیزه اصلی این حادثه خوانده شده است. در این کتاب رزاق مامون مداخله ایران را در امور داخلی افغانستان و اقدامات دستگاه استخباراتی آن کشور در رابطه به تجزیه افغانستان را افشا کرده است.

رزاق مامون که صورتش در این حادثه به شدت آسیب دیده است، در حال حاضر در شفاخانه سردار داوود خان مشهور به شفاخانه چهارصد بستر تحت تداوی قرار دارد. مامون در گفت و شنودی با رادیو آزادی به انگیزه های اصلی این حمله اشاره کرده گفت، نوشته های این اثر ایران و اعمال آنها را در داخل افغانستان خشمگین ساخته و قبلاً وی نیز در این رابطه پیام های را دریافت کرده بود.

آقای مامون افزود:
«این همه ربط می گیرد به کتاب "رد پای فرعون" از مراجع مختلف پیام های می آمد، حتی ناشر کتاب را نیز زیر فشار گرفتند.»

مامون گفت، این حمله توسط یک شخص نقاب پوش، موقعی که شام راهی منزل اش بود در دهلیز یکی از بلاک های مکروریان دوم صورت گرفت.

سمونوال محمد ظاهر، رییس تحقیقات جنایی زون مرکز که موضوع حمله بالای مامون را پیگیری کرده گفت، که این حمله یک سوقصد به جان مامون بود. وی به این موضوع نیز اشاره کرد که این حمله انگیزه شخصی نداشت، بلکه در عقب این حادثه سایر عوامل است.

وی افزود:
«نظر پولیس این است که خصومت شخصی در این موضوع نبوده و تا انکشافات بعدی من چیزی گفته نمی توانم در عقب این قضیه دست های بسیار کثیف دشمنان افغانستان قرار دارد.»

اتحادیه های ژورنالیستان افغانستان حمله بالای رزاق مامون را به شدت تقبیح کرده و از حکومت این کشور خواهان تحقیقات در مورد این حادثه گردیده است.

نی یا موسسه حمایت کننده از رسانه ها با راه اندازی نشستی این عمل را یک اقدام بزدلانه بر علیه ژورنالیستان افغان خواند. هم چنان رحیم الله سمندر رییس انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان ضمن نگرانی از وضعیت موجود خبرنگاران افغان چنین گفت:
«ما این عمل را تقبیح می کنیم، یک عمل خیلی نگران کننده بود و از مقامات امنیتی می خواهیم هرچه زودتر این قضیه را تعقیب کنند.»

اتحادیه های ژورنالیستان افغانستان در حالی خواهان بررسی جدی این حادثه شده است که چند ساعت پس از حمله بالای رزاق مامون، رییس جمهور کرزی طی تماس تلفونی وعده مساعدت های لازم را بوی نموده و از ارگان های امنیتی کشور خواست تا در شناخت عاملان حادثه، اقدامات عاجل روی دست گیرند.

به عقیده بسیاری از خبرنگاران و تحلیلگران افغان، حمله بالای زراق مامون نمایانگر آنست که ژورنالیستان افغان در هیچ جا و در هیچ موقعیتی مصون نیستند و به همین سبب، تامین امنیت آنها به تلاش های بیشتری نیازمند است.

هرچند روز های زیادی از آغاز سال جدید میلادی نمی گزرد ولی به اساس گزارشات، حد اقل از 10 موارد خشونت بالای ژورنالیستان افغان گزارش های به نشر رسیده است که حمله بالای رزاق مامون می تواند، مدحش ترین حمله بالای یک ژورنالیست و خبرنگار افغان باشد.


حمید پژمان
XS
SM
MD
LG