لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان از وظیفه اش کنار رفت


آرنولد فیلدز سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
آرنولد فیلدز سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
آرنولد فیلدز پس از دو سال کار به حیث سرمفتش خاص ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان از این سمت استعفا داده است. در اعلامیهء که از سوی سفارت امریکا در کابل به نشر رسیده آمد است که رییس جمهور اوباما استعفا نامه یی آقای فیلدز را دریافت کرده است.

در اعلامیه در مورد علت کنار رفتن این مقام امریکایی و این که استعفایش از سوی رییس جمهور ایالات متحده پذیرفته شده و یا خیر توضیحات داده نشده است. اما در اعلامیه از آرنولد فیلدز به عنوان فردی یاد شده که به خاطر ایجاد شفافیت در مصارف بازسازی افغانستان تلاش های زیاد انجام داده است.

اما به باور شماری از کارشناسان افغان، یکی از دلایل استعفای فیلدز عدم رضایت حکومت افغانستان از فعالیت های وی می تواند باشد.
احمد سعیدی در این مورد چنین می گوید:
«حکومت افغانستان بررسی های او را بطور آزادانه قبول نداشت و همچنین امریکایی های را که می خواست تحت بازرسی قرار دهد آنها هم هر کدام در پنتاگون و جاهای مختلف جای پا داشتند. یعنی او در تصمیم گیری های خود دست باز نداشت.»

اعلامیه می افزاید که آرنونلد فیلدز در سال 2008 میلادی کارش را به حیث سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان با 120 تن از متخصصین متعهد آغاز کرد و این تیم توانست که بهبود های را در امور بازسازی افغانستان به میان آورد.

در اعلامیه سفارت امریکا در کابل از آرنولد فیلدز نیز نقل شده که گفته است این یک امتیاز بزرگ برایش بوده تا در این سمت کار کند و در ماموریت امریکا در افغانستان سهم بگیرد. آقای فیلدز هم چنان گفته است که می خواهد سر از ماه آینده میلادی مسوولیت های وی به شخص دیگری واگذار شود.

دفتر مستقل آرنولد فیلدز، در سال 2008 میلادی به خاطر گشایش یافت تا از کمک های امریکا برای افغانستان نظارت کند. وی اخیراً گفته بود که به هدف مصرف پول در افغانستان کنترول مناسب وجود ندارد و از سال 2002 میلادی تا حالا پول های ضایع شده و یا بی جهت مصرف شده امریکا ، اگر به ملیارد ها دالر نرسد به صد ها میلیون دالر می رسد. وی مصارف ایالات متحده را در افغانستان مایوس کننده خوانده بود.

آرنولد فیلدز هفته پیش دو معاون ارشدش را از مقام های شان برکنار کرد. فیلدز در آن وقت گفته بود که این اقدام را به دنبال انتقاد برخی از اعضای کانگرس در مورد عملکرد اداره اش، اتخاذ کرده است. اعضای کانگرس گفته بودند که فیلدز در خصوص تحقیق در مورد اتهامات جعلکاری و حیف و میل در مورد تقریباً 56 ملیارد دالر، ناکام مانده است.

آرنولد فیلدز گفته بود که این تغییرات، زمینه را مساعد خواهد ساخت که اداره اش بیشتر روی جعلکاری در قراردادها و فساد مالی در افغانستان تمرکز کند. حالا به نظر می رسد که فیلدز نتوانسته تا انتظار های کانگرس امریکا را پوره کند و به همین علت از مقامش استعفا داده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG