لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

سفیر امریکا از ساحات آثار باستانی معدن مس عینک لوگر دیدن کرد


سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان به روز پنجشنبه یک جا با شماری از مسوولین بخش فرهنگی این سفارت، از آثار کشف شده منطقه معدن مس عینک ولایت لوگر و روند حفریات در این ساحه باستانی بازدید کرد.

در این جریان به کارل آیکن بیری از سوی محمد نادر رسولی رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مورد فعالیت های این ریاست در این منطقه و آثار به دست آمده معلومات ارایه گردید.

آقای رسولی با آنکه تاکید کرد به حفریات تا قبل از باریدن برف ادامه می دهند در عین حال به امکانات که به آن برای پیشبرد کار های شان نیاز دارند نیز اشاره کرد.
آقای رسولی گفت:
«ضروریات که ما برای سال آینده داریم مواد ترمیماتی، سامان آلات حفریات می باشد.»

رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید، بر بنیاد کاوش های که تا کنون صورت گرفته، آثار موجود در این ساحه تاریخی مربوط به قرن اول تا چهارده هم میلادی است. به گفته وی بخش اعظم آثار به دست آمده شامل، ساختمان ها، استوپه ها، سکه های طلا و نقره و مجسمه های گلی، چوبی و سنگی می باشد.

در همین حال کارل آیکن بیری سفیر امریکا در افغانستان در حالی که از تلاش ها به هدف حفاظت و مصوون بیرون کردن آثار باستانی ساحات معدن مس عینک ولایت لوگر ستایش کرد گفت که سعی می کنند تا امکانات مورد نیاز ریاست باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ را در اختیار این ریاست قرار دهند.

وی افزود:
«جهت مهیا ساختن امکانات که برای حفریات و حفاظت آثار باستانی نیاز است، در همکاری نزدیک با وزارت طلاعات و فرهنگ افغانستان، شرکای نظامی ما و با دیگران در جامعه بین المللی تلاش می کنیم تا این ضروریات بر آورده شود.»

وزارت معادن افغانستان پروژه استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر را با یک شرکت چینایی به نام ام سی سی قرار داد کرده است. نگرانی های وجود دارد که با آغاز استخراج این معدن، کار حفریات آثار باستانی دور و بر معدن به تعویق خواهد افتاد و این آثار که هزاران سال قدامت دارد از بین خواهد رفت.

اما ریاست باستان شناسی می گوید که تلاش می کنند تا اقلام تاریخی ساحات آسیب پذیر قبل از ختم کار های مقدماتی شرکت ام سی سی به جای مصوون انتقال داده شوند.
XS
SM
MD
LG