لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

مکین: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید متکی به شرایط باشد


جان مکین سناتور ایالات متحدهء امریکا
جان مکین سناتور ایالات متحدهء امریکا
جان مکین سناتور ایالات متحدهء امریکا روز چهارشنبه گفت، تصمیم واشنگتن مبنی بر آغاز خروج نیروهای امریکایی در ماه جولای سال آینده از افغانستان یک تصمیم نادرست است و رییس جمهور امریکا باید واضیح سازد که هر گونه کاهش نیروها در افغانستان باید مبتنی بر وضعیت و شرایط باشد.

پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره یی امریکا سوالاتی را در مورد آغاز خروج نیروها در ماه جولای سال آینده به میان آورد.

جان مکین که با دیگر سناتوران امریکایی در نشست خبری در سفارت آن کشور در کابل صحبت می کرد گفت:
« تعیین ماه جولای سال 2011 میلادی برای آغاز خروج نیروها از افغانستان غلط بود. این تصمیم پیام نا درست را می رساند و مشکل ایجاد می کند و ما از رییس جمهور می خواهیم که خروج نیروها باید متکی به شرایط باشد.»

جان مکین سناتور حزب جمهوری خواه و عضو کمیتهء خدمات نظامی سنای امریکا و سه سناتور همراهش هم چنان نگرانی های خود را در مورد افزایش رشوه ستانی در حکومت افغانستان ابراز کردند.

سناتور جان مکین گفت:
« ما در بارهء فساد اداری در تمامی سطوح حکومت نگران هستیم. ما می دانیم که بدون توجه به این مسایل پیروزی درازمدت ما به مخاطره مواجه می شود.»

جان مکین که در این نشست خبری یک جا با سناتور جوی لیبرمن، لیندسی گراهم و کرستین گیلیبریند صحبت می کرد گفت، در ماه های اخیر ده ها هزار نیروهای ایالات متحده، ناتو و قوای افغان در جنوب افغانستان پیشرفت های دارند، اما مشکلات اساسی در برابر آنها هنوز در جایش باقی اند.

سناتور جان مکین افزود:
« واضیح است که پاکسازی، تصفیه و تامین امنیت خیلی اهمیت دارد و آن چه ما آرزو داریم موجودیت یک ادارهء خوب است.»

سناتور لیبرمن رییس کمیتهء امنیت داخلی مجلس سنای امریکا گفت، نماینده گان هر دو حزب در کانگرس امریکا حمایت شان را از افغانستان ادامه می دهند، اما این حمایت بدون شرط نه خواهد بود.

وی افزود، گاهی از موارد فساد صحبت می شود و گاهی هم شواهد و اسناد در مورد فساد اداری به دست ما می رسد، این موضوع برای ما در شرایط که به مشکلات بودجوی رو به رو هستیم، تحمل ناپذیر خواهد بود و از این که مبارزه علیه آن به نفع افغانستان است، حامد کرزی باید علیه آن مبارزه کند و سناتور لیندیسی گراهم نیز اظهارات سناتور لیبرمن را تایید کرد.

این سناتوران امریکایی که پس از بازدید از عراق وارد افغانستان شدند، قرار است از اسلام آباد نیز دیدن کنند.

جان مکین گفت، آنها در اسلام آباد بر مقامات پاکستانی فشار وارد خواهند کرد تا عملیاتی را علیه شبکهء حقانی انجام دهند.

گفته می شود شبکهء حقانی با القاعده ارتباط دارد و به حمایت آن حملاتی را در افغانستان انجام می دهد.
XS
SM
MD
LG