لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

«اتحادیه ژورنالستان مخالف وضع مقررات جدید بالای رسانه ها می باشد»


رحیم الله سمندر رییس اتحادیه ژونالیستان آزاد افغانستان
رحیم الله سمندر رییس اتحادیه ژونالیستان آزاد افغانستان
اتحادیه ژورنالیستان افغانستان مقرارات جدید وضع شده از سوی کمسیون تخطی رسانه ها را تلاشی به خاطر سانسور پنداشته و گفته است که این اتحادیه مسوولیت عملی سازی آنرا ندارد.

اختلاف بین حکومت افغانستان و رسانه ها در مورد مقررات جدید زمانی تشدید یافت که حکومت می خواست که رسانه ها از انتشار گزارش های اجتناب کنند که باعث تیره گی مناسابات افغانستان با سایر کشور ها می شود.

این تقاضا طی یک اعلامیه یی زمانی به نشر رسید که اعتراض شدید از سوی مردم و رسانه ها در مورد اعدام افغان های زندانی در ایران تشدید یافته است.

رحیم الله سمندر رییس اتحادیه ژونالیستان آزاد افغانستان می گوید، قوانین افغانستان پیرامون این مسایل موقف مشخصی دارد، اما حکومت با انتشار اعلامیه یی در تلاش سانسور رسانه ها است.

سمندر به رادیو آزادی گفت، رسانه های افغانی از هیچ مقررات جدید پیروی نخواهد کرد.
وی افزود:
«رسانه ها وظیفه دارد حقایق را نشر کند ولو این که این حقایق در مقابل یک کشور بزرگ باشد یا کوچک. تا جای که من فکر می کنم این یک فشار مستقیم حکومت ایران است بالای دولت افغانستان تا بالای رسانه ها سانسور وضع بکند.»

آقای سمندر هم چنان گفت، کمسیون موجود تخطی از رسانه ها به خاطری حیثیت قانونی ندارد که قانون جدید رسانه ها نافذ شده و باید کمسیون جدید ایجاد شود.

در اعلامیه کمسیون تخطی رسانه ها از تمام رسانه ها تقاضا شده که با درنظر داشت میثاق های بین المللی موجود میان کشور ها، از اهانت به ادیان و مذاهب و اتهام به شخصیت ها اجتناب کنند ورنه تحت نظارت عدلی قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت، این تقاضای جدید هیچگاهی محدودیت بر رسانه ها نیست.

وی افزود:
«این مساله با محدویت آزادی بیان هیچ ارتباط ندارد، یک مساله اخلاقی می باشد که در کنار اخلاقیات باید منافع ملی مردم افغانستان را در نظر بگیریم، مخصوصاً وضع مهاجرین خود را در بیرون از کشور در نظر داشته باشیم، کاری نکنیم که خدا نخواسته حساسیت های را به وجود آورد تا مهاجر ما درد و رنج بیشتر بکشند.»

گفته می شود حکومت افغانستان در گذشته نیز با انتشار اعلامیه هایی هدایات صادر نموده و تا حدودی در شماری از موارد هوشدار های نیز داده است.

این در حالی است که شماری از کارمندان رسانه ها، همچو اعلامیه ها را تلاش بخاطر سانسور می پندارند، اما مقامات افغان استدلال می کنند که گاهگاهی رسانه ها
نیز در نشرات خود اصول و قوانین بین المللی را زیر پا می کنند.


فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG