لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

افغان ها در مورد مرگ اسامه بن لادن چه نظر دارند؟


خبر کوتاه کشته شدن اسامه بن لادن، مرد لاغر اندام عرب که در جریان بیشتر از پانزده سال گذشته در افغانستان و پاکستان ماجرا آفریده بود، حالا منبع بحث های خانواده گی، دفتری و صحبت های مردمی در بازار های کابل و سایر شهر های افغانستان است.

اسامه در نزدیکی اسلام آباد کشته شده است، اما به ساده گی می توان برق خوشحالی را در چهره های افغان های جنگ زده که بار مشکلات ایجاد شده به وسیله بن لادن و یاران وی را همواره بر دوش کشیده اند، مشاهده کرد.

برخی ها نظرات خود را با رادیو آزادی نیز در میان گذاشته اند:
«نام شفیقه است، به نظر من بعد از کشته شدن اسامه وضعیت افغانستان خوب خواهد شد چون او استاد همه این دهشت افگن ها بود و برای ما جای بسیار خوشی است.»
«به نظر من فکر نمی کنم که او کشته شده باشد چون عین چهره او شش تن دیگر نیز هستند، باز هم اگر کشته شده باشد تغییرات خوبی در اوضاع افغانستان خواهد آمد.»

حضور بن لادن در افغانستان در زمان تسلط طالبان و عملکرد های وی برای بسیاری از افغانها، تقریباً پنهان بود، هر افغان عادی در گذشته ها یعنی پیش از سقوط اداره طالبان فکر می کردند که هر کار و عملکردی از سوی طالبان است، اما بعداً برخی از کارشناسان افغان خاطرات و مقاله های را نوشتند که نشان می دهد، اسامه و گروه وی تا چه اندازی در قضایای افغانستان و حتی طرح حمله به ساختمان های آسمان خراش امریکا، نقش داشته است.

شماری از افغانها با اشاره به این که بن لادن توانسته است ریشه های عمیقی در افغانستان و پاکستان بدواند، کشته شدن این مرد ثروتمند عرب، اما ماجرا جو را بر جریانات در کشور کم تاثیر می دانند.

به هر صورت، حالا این خبر یقینی شده است که فرد شماره اول شبکه القاعده کشته شده است و شبکه وابسته به وی نیز همچنانی که کارشناسان و حتی مقامات دولتی می گویند، دچار مشکلاتی خواهد شد.

اما این سوال برای هر افغان و پاکستانی هنوز باقی است که این تحول تازه می تواند بار سنگین مصایب را از منطقه کاهش بدهد، و آیا می تواند افغان های فریب خورده شبکه بد نام القاعده را به زنده گی برگرداند، این ها همه سوالاتی اند که هفته ها و ماه های آینده پاسخ مثبت و یا منفی خواهند یافت.

برشنانظری
XS
SM
MD
LG