لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا از اسرائیل خواست عملیات نظامی در رفح را متوقف کند


جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزیپ بوریل ، رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکبار دیگر از بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل خواست تا از عملیات نظامی در رفح دست بکشد.

آقای بوریل امروز سه شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که طرح جدید آتش بس در نوار غزه از سوی گروه حماس پذیرفته شده ولی اسرائیل آنرا رد کرده است.

وی دربارۀ احتمال افزایش تلفات درشهر رفح ابراز نگرانی کرد:

" توافق آتش بس وجود ندارد ، حماس پذیرفته ، اسرائیل رد کرده ، حمله زمینی بر رفح باردیگر آغاز شد علیرغم همه درخواست های جامعه بین المللی ، امریکا و اعضای اتحادیه اروپا ، همه از نتانیاهو خواستار شدند که به رفح حمله نکند. برغم این همه هوشدار ها ودرخواست ها حمله دیشب آغاز شد . من بیم دارم که این حمله یکبار دیگرمنجر به تلفات بسیاری میان غیرنظامیان خواهد شد."

نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

مقامات اسرائیلی گفتند یک لوای تانک نیروهای اسرائیل امروز بخشی از نوار غزه در عبورگاه سرحدی رفح با مصر را زیرکنترول خود درآورد.

تصاویر نشر شده ازسوی اردوی اسرائیل یک تانک را نشان داد که به عبورگاه داخل می شود.

نظامیان اسرائیلی گفتند که این لوای تانک "کنترول عملیاتی" کمک ها وکسانی را که ازاین عبورگاه می خواهند به مصر بروند در دست گرفت.

این پیشروی در ادامه عملیات در شهرجنوبی رفح در حالی صورت می گیرد که مذاکرات آتش بس با گروه تندرو حماس به مرحله ای حساس رسیده است.

انتونیو گوتیریش قبل از داخل شدن تانک ها به عبورگاه رفح عملیات اردوی اسرائیل در این شهر سرحدی را غیرقابل پذیرش خوانده گفت :

" جنگ زمینی در رفح یک اقدام غیرقابل پذیرش خواهد بود.چون عواقب فاجعه باری خواهد داشت وبربی ثباتی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود."

اسرائیل شهر رفح را آخرین سنگر گروه حماس می پندارد.

یک مقام اسرائیل قبل از آغاز عملیات در رفح گفته بود که حماس نسخه تعدیل شده طرح پیشنهادی مصر را پذیرفته که برای اسرائیل قابل قبول نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل ازاین مقام نوشت که این پیشنهاد شامل " نتایج دور از دسترس " است که اسرائیل با آن موافق نیست .

به اساس ارقام ملل متحد حدود یک ملیون نفر دراثر جنگ ودرگیری از مناطق دیگر نوار غزه فرار کرده در رفح پناه گرفته اند.

XS
SM
MD
LG