لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

تلاش های دیپلوماتیک برای برقراری آتش بس در غزه تشدید یافته است


جنگ در غزه
جنگ در غزه

پس از پایان دومین روز دور تازه مذاکرات به میزبانی قاهره به هدف برقراری آتش بس در غزه، ویلیم برنز رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا راهی قطر شده است.

قرار است که برنز دیدار فوری با صدراعظم قطر در مورد آتش بس در غزه داشته باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های امریکایی گزارش داده که هدف از این سفر، وارد کردن فشار حد اکثر بر اسرائیل و حماس است تا آنها به از سرگیری مذاکرات برای برقراری آتش بس توافق کنند. حماس از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می شود.

ویلیم برنز رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا روز یکشنبه (۵ می) وارد قاهره پایتخت مصر شد.

در جریان مذاکرات قاهره، نمایندگان اسرائیل حضور نداشتند و در پایان روز نمایندگان حماس نیز مصر را ترک کردند.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل به روز پنجشنبه گفت، اگرچه کشورش می خواهد جنگ را متوقف کند تا گروگان های اسرائیلی در غزه آزاد شوند، اما به گفته او، حماس در موضع سخت خودش باقی مانده و از اسرائیل می خواهد که همه نیرو هایش را از غزه بیرون کند تا جنگ پایان یابد و حماس باز فرصت یابد که در قدرت بماند.

به گفتۀ نتنیاهو، اسرائیل نمی تواند چنین چیزی را که برای کشورش خطر است، بپذیرد.

صدراعظم اسرائیل، پذیرش خواسته های حماس را تسلیم شدن کشورش دانسته و بار دیگر تاکید کرده است که اسرائیل به مبارزه برای رسیدن به همه اهدافش ادامه خواهد داد.

گروه حماس خواهان خروج تمامی نیرو های اسرائیلی از غزه است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در اعلامیۀ در واکنش به سخنرانی نتنیاهو گفته که او همچنان می خواهد یک آتش بس فراگیر به دست آید تا به باورش به اشغال اسرائیل در غزه پایان دهد و خروج نیرو های نظامی را تضمین کند تا در نتیجه زمینه برای مبادله گروگان های اسرائیلی در برابر آزادی زندانیان فلسطینی مساعد شود.

اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس
اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس

هنیه در این بیانیه ادعا کرده که صدراعظم اسرائیل قصد دارد تا به حملاتش ادامه دهد و مانع تلاش های میانجی ها و جوانب مختلف شود.

نیروهای اسرائیلی روز یکشنبه به عملیات شان در غزه ادامه دادند و مسیر اصلی ارسال کمک های بشردوستانه را بستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل پس از حمله حماس به این کشور، مسیر کمک های بشردوستانه را بسته است.

وزیر دفاع اسرائیل هشدار داده که حماس در مورد آتش بس جدی نیست بناء گفته که کشورش در آینده نزدیک عملیات نظامی در رفح و تمامی غزه را به اجرا خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG