لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

مقامات اتاق های تجارت افغانستان و پاکستان در مورد افزایش مبادلات تجارتی بحث کردند


 کاروان لاری های که اموال تجارتی را به افغانستان و پاکستان منتقل می کنند
کاروان لاری های که اموال تجارتی را به افغانستان و پاکستان منتقل می کنند

کاشف انور، رئیس اتاق تجارت و صنایع لاهور پاکستان می‌گوید، حجم مبادلات تجارتی متقابل پاکستان و افغانستان قناعت‌بخش نیست و باید گام‌های اساسی و مشترک برای تقویت روابط تجارتی بین این دو کشور برداشته شود.

به گزارش برخی رسانه‌های پاکستانی، انور این موضوع را در نشستی با هیئت اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان بیان کرده است.

رسانۀ پاکستانی«بزنس ریکار» گزارش داده که کاشف انور در این نشست گفته است در حال حاضر میزان مبادلات دوجانبه بین دو کشور ۵۲۲ میلیون دالر است که اگر کانال‌های بانکی بین دو کشور ایجاد شود، این قابل پیشرفت است.

در این گزارش از قول او آمده است که این مبادلات می‌تواند چند برابر افزایش یابد و اکثریت رشد مبادلات تجارتی بین دو کشور در زمینه‌های داروسازی، قالین، برنج، پرزه‌جات موتر و غیره وجود دارد.

خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان
خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان

در همین حال خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در این نشست گفته است که افغانستان مایل به افزایش مبادلات تجاری با پاکستان است.

او افزوده که بی‌ثباتی سیاسی بین دو کشور برای تجارت دو طرف تاثیر منفی گذاشته است و به همین دلیل، سهم بازار پاکستان به ایران منتقل شده و تجارت متقابل افغانستان و ایران از مرز ۳ میلیار دالر گذشته است.

در همین حال برخی از تاجران افغان که با پاکستان تجارت دارند به رادیو آزادی می‌گویند، مشکلات سیاسی و بانکی، خرابی جاده‌ها و چندین بار بسته شدن گذرگاه‌ها از سوی پاکستان بروی تردد موترهای باربری به تجارت آنها خسارت وارد کرده و سبب کاهش میزان تجارت‌شان با این کشور شده است.

احمد فیصل، یکی از این تاجران به رادیو آزادی گفت، در کنار دیگر مشکلات، افزایش کرایۀ ترانسپورت نیز به آنها ضرر می‌رساند:

" بصورت عموم وقتی یک موتر از پاکستان برای ما تا جلال‌آباد می‌آید، یک و نیم لک کلدار پاکستانی موتر تمام می‌شود و وقتی که ازدحام باشد، راه‌ها بسته باشد و یا دروازۀ تورخم بند باشد باز این کرایه‌ها از یک و نیم لک به ۴ و نیم لک می‌رسد که خسارۀ آن به ملت ما می‌رسد."

امید حیدری، یک تاجر میوه تازه به رادیو آزادی گفت:

"بیشتر از صدها میلیون دالر ما (افغانستان) در تجارت با پاکستان متضرر شدیم و این سبب شد که صادرات ما به پاکستان کاهش یابد، در سال‌های قبل ما تجارت زیادی داشتیم و از ترانزیت پاکستان استفاده می‌کردیم و اما امسال تاجران ما وادار شدند تا به راه‌های بدیل رو بی‌آورند."

با توجه به مشکلات موجود میان پاکستان و افغانستان در این اواخر تاجران افغان به استفاده از بندر چابهار رجوع بیشتر کرده اند
با توجه به مشکلات موجود میان پاکستان و افغانستان در این اواخر تاجران افغان به استفاده از بندر چابهار رجوع بیشتر کرده اند

از سوی دیگر شاکر یعقوبی، آگاه اقتصادی می‌گوید، کشورها باید میان روابط سیاسی و تجاری‌شان تفکیک قایل شوند و روند تجارت را متاثیر از سیاست‌هایشان نسازند:

" تلاش بر این شود تا حکومت افغانستان منافع و یا نیازهای اساسی اقتصادی افغانستان را در روابط با کشورها رعایت کند. طوری با کشورها رفتار نکند که روابط اقتصادی افغانستان متاثیر شود، باید از نرمش سیاسی نیز استفاده شود تا بتواند زمینۀ روابط اقتصادی را با کشورها فراهم کند."

این درحالیست که در یک سال گذشته حکومت پاکستان چندین بار به بهانه‌های مختلف گذرگاه‌های خود با افغانستان را به روی موترهای حامل کالاهای تجاری بست که صدها هزار دالر برای تجاران دو کشور خسارت وارد کرده است.

پیش از این ادارۀ ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود نوشته بود که صادرات افغانستان در ماه حوت ۱۴۰۲ نسبت به ماه حوت سال قبل آن کاهش یافته است.

این درحالیست که افغانستان بیشترین صادرات را به کشورهای پاکستان، ایران و امارات متحدۀ عربی دارد.

XS
SM
MD
LG