لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

سرمنشی سازمان ملل خواهان توقف حملات انتقامجویانه در شرق میانه گردید


 آنتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد با اشاره به حملات هوایی روز جمعه منتسب به اسرائیل بر قلمرو ایران، می گوید که زمان آن فرا رسیده تا چرخ خطرناک انتقام در شرق میانه متوقف شود.

گوتیریش روزجمعه (۱۹اپریل) در شبکۀ اجتماعی اکس(تویتر سابق) نوشته که هرگونه اقدام تلافی جویانه را محکوم می کند.

سرمنشی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته که برای جلوگیری از هر گونه توسعۀ بیشتر خشونت ها که می تواند منجر به پیامدهای ویرانگر برای همۀ منطقه و فراتر از آن شود، با یکدیگر همکاری کنند.

پس از حمله سیزدهم حمل بر قونسلگری ایران در شهر دمشق پایتخت سوریه که در نتیجۀ آن هفت نظامی ارشد ایران به شمول محمد رضا زاهدی یکی از افسران ارشد سپاه پاسداران کشته شدند، ایران حملۀ گسترده ای از طیارات بی پیلوت و راکتی را بر قلمرو اسرائیل انجام داد.

ساختمان بخش قونسلگری سفارت ایران در دمشق که هدف حمله راکتی قرار گرفت
ساختمان بخش قونسلگری سفارت ایران در دمشق که هدف حمله راکتی قرار گرفت

پس از آن، احتمال حملات تلافی جویانه اسرائیل بر قلمرو ایران مطرح شده بود.

آیا این سلسلۀ از تحرکات نظامی بین ایران و اسرائیل به یک جنگ تمام عیار در منطقه مبدل نخواهد شد؟

شیرین عبادی وکیل مدافع و بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ میلادی با اشاره به این نکته، روز گذشته به رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت:

"ما همیشه در حالت جنگ بوده ایم، جنگ اقتصادی، جنگ با مردم ایران و زن ها، جنگ با اسرائیل و امریکا، به همین دلیل سفرۀ مردم ایران روز به روز خالی تر می شود. یاد ما نرفته که هشت سال جنگ با عراق، فرصت طلایی بود برای حکومت ایران که فقط در یک هفته، حداقل ۴۰۰ هزار زندانی سیاسی را اعدام کرد، در آن هشت سال کشتاری را انجام دادند و دیدم که احزاب سیاسی از بین بردند و منتقدین را ساکت کردند. جمهوری اسلامی از هر جنگ برای جنگی شدید تری که با مردم ایران دارد، استفاده می کند."

شیرین عبادی وکیل مدافع و بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر در ایران
شیرین عبادی وکیل مدافع و بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر در ایران

شماری از رسانه های امریکایی به روز جمعه ( ۱۹ اپریل) گزارش دادند که اسرائیل با استفاده از راکت ها و طیارات بی پیلوت بر اهدافی در داخل ایران حمله کرده و در ویدیوی که پس از شبکه های اجتماعی، در رسانه های خبری منتشر شد، گفته می شود که صدای چندین انفجار بزرگ در نزدیک شهر اصفهان شنیده شده است.

درست ساعاتی پیش از این رویداد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در سازمان ملل متحد گفته بود که در صورت هرگونه توسل به زور از سوی اسرائیل و نقض حاکمیت ایران، جمهوری اسلامی از دادن پاسخ قاطع و مناسب به آن، ذرۀ دریغ نخواهد کرد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG