لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

انفجار ها در ایران باعث هرج و مرج گردیده و برخی کشور ها نیز واکنش نشان داده اند


تصویر از جریان انفجار ها در شهر اصفهان ایران
تصویر از جریان انفجار ها در شهر اصفهان ایران

صبح امروز صدای چندین انفجار در شهر اصفهان ایران منجر به ایجاد هرج و مرج در میان مردم گردید.

این انفجار ها در حالی صورت گرفت است که امروز هشتاد و پنجمین سالروز تولد آیت الله علی خامنه یی رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

برخی از رسانه های امریکایی به نقل از مقامات در واشنگتن گزارش داده اند که اسرائیل با استفاده از راکت ها و طیاره های بدون سرنشین به اهدافی در ایران حمله کرده است.

در ویدیوی که در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود و خبرگزاری های جهان نیز آن را نشر کرده اند صحنه هایی از انفجار ها در نزدیکی شهر اصفهان مشاهده میشود.

ایران از قبل آماده گی خود را برای دفع حملات و تلافی حملاتی که صورت میگیرد ابراز کرده است
ایران از قبل آماده گی خود را برای دفع حملات و تلافی حملاتی که صورت میگیرد ابراز کرده است

مقامات ایرانی تلاش کرده اند که این انفجار ها را کم اهمیت جلوه بدهند و در عین حال دخالت اسرائیل در این حملات را نیز تایید نکرده اند.

خبرگزاری های دولتی ایران به نقل از مقامات آن کشور گزارش داده اند که این انفجار ها در نتیجه فعالیت دافع هوایی ایران صورت گرفته که آن سه طیاره بدون سرنشین سرنگون شده اند.

فرمانده عمومی نیروهای ایران عبدالرحیم موسوی گفته است که این انفجار ها ناشی از فیر دافع هوای ایران بر یک شی مشکوک بوده که در این جریان آسیبی وارد نشده است.

پس از حمله روز سیزدهم حمل بر قونسلگری ایران در دمشق که در آن به شمول محمد رضا زاهدی یکی از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران و هفت تن دیگر از نظامیان برجسته ایرانی کشته شدند احتمال حملات تلافی جویانه ایران مطرح شده بود.

به نظر می رسد که حمله منتسب به اسرائیل بر ایران پاسخی به حملات گسترده راکتی و طیارات بدون سرنشین ایران بر اسرائیل بوده باشد که شنبه گذشته صورت گرفته بود.

فرزین ندیمی تحلیلگر امور امنیتی درواشنگتن به رادیو فردا/ بخش ایرانی رادیو آزادی گفته است گزارش انفجارات ایران از محلی داده شده است که در آن تاسیسات مهم وجود دارد:

« طوری که گفتم تاسیسات مهم اتمی ایران در اصفهان نیز وجود دارد. سیستم دفاع هوایی نیز در آنجا مستقر است و یک پایگاه هوایی به نام شکاری نیز در آن وجود دارد که به علاوه حفاظت از دستگاه مدافع هوایی مسوولیت امنیت مرکز ایران را نیز به عهده دارد».

تصویر هوایی از تاسیسات مهم هستوی ایران در اصفهان
تصویر هوایی از تاسیسات مهم هستوی ایران در اصفهان

تاسیسات اتمی نطنز که مرکز عمده غنی سازی یورانیم شناخته میشود نیز در اصفهان قرار دارد.

انفجار ها در ایران عکس العمل برخی از کشور ها و نهاد ها را بر انگیخته است.

وزارت خارجه چین با انتشار اعلامیه یی گفته است که مخالف فعالیت های است که در نتیجه اوضاع در شرق میانه متشنج شود.

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا نیز در بیانیه یی گفته است که خواهان ثبات در شرق میانه است. وی گفته است که افزایش تنش در منطقه به نفع هیچ کسی نیست.

در همین حال مصر نیز با اشاره به نشر گزارش ها در ارتباط به ادامه تنش میان اسرائیل و ایران ابراز نگرانی کرده و از عواقب تنش ها هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG