لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

آمریکا ۱۲ هزار ویزای "اس آی وی" دیگر را برای همکاران افغانش تایید کرد


در حالی‌که انتظار می‌رفت روند صدور ویزه‌های باقی‌ ماندۀ ۳۸ هزار و ۵۰۰ ویزای ویژۀ مهاجرت (اس آی وی) آمریکا تا ماه آگست امسال که برابر با سه ساله‌گی خروج امریکا و متحدان‌اش از افغانستان است به واجدین شرایط افغان آن پایان یابد، امریکا صدور ۱۲ هزار ویزای اس آی وی دیگر را به همکاران افغانش تایید کرد.

ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و جمهوری خواهان در مجلس نمایند‌گان این کشور در حالی بر سر این مسئله به توافق رسیدند که ادارۀ رئیس جمهور بایدن ۲۰ هزار ویزای اس آی وی دیگر را به همکاران افغان امریکا درخواست کرده بود.

مایکل مک‌ کال، جمهوری‌خواه و رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایند‌‌گان آمریکا گفته که به اساس توافق جدید به ۱۲ هزار افغان دیگر ویزای اس آی وی داده می‌شود.

مایکل مک‌ کال، جمهوری‌خواه و رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایند‌‌گان
مایکل مک‌ کال، جمهوری‌خواه و رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایند‌‌گان

مک کال در یک جلسۀ استماعیه این کمیته با اعلان این موافقت گفته است، این شامل لایحۀ بودجه عملیات خارجی وزارت امور خارجه خواهد بود.

جیسون کرو، نمایندۀ دموکرات‌ها و کهنه‌سرباز ارتش آمریکا که در افغانستان خدمت کرده و رهبری افزایش سقف "اس آی وی" را در مجلس نمایندگان بر عهده داشت، رقم ۱۲ هزار ویزا را به خبرگزاری رویترز تایید کرده است.

یک مقام وزارت خارجۀ امریکا که نخواسته نامش ذکر شود، به این خبرگزاری گفته است که تا اول ماه مارچ حدود ۸۰ هزار افغان شامل روند صدور ویزای اس آی وی بودند که از این میان ۲۰ هزار تن‌ شان در مرحلۀ مصاحبۀ نهایی و بررسی خارج از افغانستان قرار داشتند.

این توافق قرار است در سال ۲۰۲۶ پایان یابد.

این در حالی است که شماری از دارند‌گان کیس اس آی وی از وضعیت بد امنیتی و اقتصادی‌ شان شکایت دارند.

پرویز، یکی از آنان می‌گوید، با وجود مشکلات اقتصادی و امنیتی‌اش، هنوز هم در افغانستان باقی مانده و روند بررسی کیس‌های اس آی وی زیاد زمانگیر است.

او به رادیو آزادی گفت:
"واقعاً جای نگرانی است، زمانی‌که یک کسی با نیروهای ناتو یا با نیروهای امریکایی کار کرده مدت ۴ سال، ۵ سال یا زیادتر با بیرون رفتن آنان از این کشور طبعاً جان این اشخاص با خطر مواجه است، در شرایط کنونی ما در یک حالتی زند‌گی می‌کنیم که بسیار در یک حالت بد اقتصادی و بد امنیتی قرار داریم."

اما یک تن دیگر از دارند‌گان کیس "اس آی وی" که در کشور رواندا بسر می‌برد، تمدید ۱۲ هزار ویزه دیگر به همکاران افغان امریکا را نویدبخش عنوان می‌کند:
"با توجه به این‌که در این برهه‌ای حساس خبرهای ضد و نقیضی پخش شد که پروسۀ اس آی وی ختم و با این ۸ هزار بسته می‌شود، بسیار مایوس کننده بود، بسیار دوست‌ها در گروپ‌ها و کشورهای مختلف مایوس شده بودند، حتی به سرحدی که بعضی بین مرگ و زند‌گی مجبور بودند یکی را انتخاب کنند، چون راه برگشت به وطن را ندارند و این نویدی که فعلاً داده شده بسیار امید بخش است."

این در حالی است که پیش از این وزارت خارجۀ آمریکا گفته بود، صدور ویزای "اس آی وی" تا پایان سال جاری میلادی متوقف خواهد شد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بسیاری از دارند‌گان کیس‌های اس آی وی برای طی مراحل کیس‌های شان به کشورهای متعدد از جمله پاکستان رفتند.

کشور پاکستان اما به تاز‌گی از آغاز مرحلۀ دوم خروج مهاجران افغان خبر داده است.

پیش از این مهاجرین افغان در پاکستان بشمول دارند‌گان کیس‌های آمریکا در گفت‌وگو با رادیو آزادی دلیل مهاجرت‌شان به پاکستان را مواجه بودن با تهدیدات امنیتی در افغانستان عنوان کرده بودند.

XS
SM
MD
LG