لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

افغانهای منتظر رفتن به امریکا در پاکستان: بجای ایجاد خط تماس٬ ما را انتقال بدهید!


شماری از افغانهای که در پاکستان کیس های مهالجرتی دارند و در انتظار رفتن به ایالات متحده هستند
شماری از افغانهای که در پاکستان کیس های مهالجرتی دارند و در انتظار رفتن به ایالات متحده هستند

وزارت خارجهٔ‌ امریکا اعلام کرد که برای پناهجویان افغان مقیم پاکستان که پروندۀ مهاجرت امریکا را دارند، یک خط تیلیفونی عاجل را ایجاد کرده تا هنگامی که با مشکل بر می‌خورند تماس بگیرند.

اما برخی دارندگان پرونده‌های مهاجرت امریکا در پاکستان می‌گویند، برای رسیدگی به مشکلات‌شان این گونهٔ اقدامات کافی نیست و نیاز است که روند تکمیل پرونده‌ها و انتقال‌شان تسریع شود.

یکی از آنان در اسلام‌اباد که پروندهٔ پی‌تو دارد و نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"هرچند نامهٔ امنیتی داده شده از سوی امریکا را داریم، اما در زمان بازداشت، پولیس هیچ ارزشی به این نامه قایل نیست، همچنان برای ما این‌قدر وقت نمی‌دهند که به وزارت خارجهٔ امریکا زنگ بزنیم و یا به واتساپ آن‌ها مسج کنیم، در این صورت ما با خطر دیپورت مواجه هستیم، امریکا باید پروسهٔ انتقال ما از پاکستان را سریع کند، زیرا افغان‌ها پناهنده با مشکلات زیادی این‌جا مواجهٔ اند."

در جریان دو سال اخیر تعداد زیادی از اقغانها به ویژه کسانی که در نهاد های حکومتی و موسسات بین المللی در افغانستان کار کرده بودند در پاکستان منتظر انتقال به کشور های امریکایی و اروپایی اند
در جریان دو سال اخیر تعداد زیادی از اقغانها به ویژه کسانی که در نهاد های حکومتی و موسسات بین المللی در افغانستان کار کرده بودند در پاکستان منتظر انتقال به کشور های امریکایی و اروپایی اند

گل ولی احمدزی، یکی دیگر از پناهجویان افغان در خیبرپشتونخواه پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"کسانی که از سوی ایالات متحدهٔ امریکا به پاکستان خواسته شده‌اند و پرونده‌های پی ون و پی‌تو را دارند، پروسهٔ انتقال آن‌ها باید سرعت یابد، اگر این کار صورت نگیرد، مشکلات پناهنده‌های افغان از این بیشتر خواهد شد."

وزارت خارجهٔ امریکا روز جمعه در شبکهٔ ایکس‌اش برای افغان‌های مقیم پاکستان که پروندۀ مهاجرت امریکا را دارند، یک خط تیلیفون عاجل را اعلام کرد و گفت، پناهنده‌های که حین بازداشت با خطر اخراج مواجه می‌شوند، با این شماره تماس بگیرند.

این وزارت گفته است، شمارۀ اعلام شده شش روز در هفته بجز از روز یک‌شنبه از ساعت هشت صبح الی نصف شب به وقت پاکستان برای تماس مستقیم و یا واتساپ فعال خواهد بود.

ایالات متحدۀ امریکا پیش از این هم برای دارنده‌گان پرونده‌های مهاجرت ویزۀ خاص مهاجرت (اس ‌آی ‌وی) و پی‌یک و پی‌تو نامه‌های امنیتی فرستاده بود.

در این نامه‌ها که در آغاز ما نوامبر فرستاده شده بود، از پولیس خواسته شده که دارند‌گان این نامه‌ها را که پروندۀ پناهد‌گی ایالات متحده را دارند، اخراج نکند.

اما برخی دارندگان این نامه در پاکستان می‌گویند، پولیس هنگام بازداشت آن‌ها به اتهام نداشتن سند اقامت به این نامه توجه نمی‌کند.

پولیس پاکستان هنگام بررسی اسناد یکی از مهاجرین افغان
پولیس پاکستان هنگام بررسی اسناد یکی از مهاجرین افغان

امریکا پس از آن این اقدام را روی دست گرفت که روند اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد از این کشور شدت گرفت.

سر فراز بوگتی، وزیر داخلۀ حکومت موقت پاکستان روز جمعه به بخش زبان اردوی روزنامۀ اندپندینت گفت که طی یک ماه آینده روند اخراج مهاجران فاقد اسناد از این کشور تکمیل خواهد شد.

او گفت، افرادی که از ترس ناامنی و به اساس نیازهای بشردوستانه به پاکستان مهاجر شده‌اند، باید دوباره به افغانستان برگردند، زیرا به گفتهٔ او، افغانستان اکنون امن است.

روند رسمی اخراج مهاجران فاقد اسناد افغان پس از اول نوامبر آغاز شد. اما بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان (یو ان اچ سی آر) از ۱۵ سپتامبر تا ۲۳ نوامبر ۳۹۷هزار و ۸۰۰ افغان از پاکستان به افغانستان برگشت کرده اند.

یو ان اچ سی آر گفته است، بیشتر این مهاجرین از گذرگاه تورخم به ولایت ننگرهار برگشته ‌اند.

در همین حال سازمان ملل متحد گفته است، بیشتر افغان‌هایی که از پاکستان اخراج شده‌اند، جای بودوباش ندارند و در زمستان سخت با ناامنی غذایی شدیدروبه‌رو اند.

برنامهٔ جهانی غذا (دبلیو اف پی) به تاز‌گی در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که پاکستان درحالی روند اخراج مهاجران افغان از این کشور را سرعت بخشیده که بدترین فصل سال (زمستان) در افغانستان در حال فرا رسیدن است.

دبلیو اف پی خواستار ۲۷.۵ میلیون دالر بودجه برای کمک به برگشت داده شده‌ها شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG