لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

مهاجرین برگشت کننده به افغانستان٬بدون داشتن سرپناه به استقبال زمستان سرد می روند


خیمه های موقت که برای مهاجرین برگشته در منطقه سرحدی تورخم- ولایت ننگرهار تدارک دیده شده است
خیمه های موقت که برای مهاجرین برگشته در منطقه سرحدی تورخم- ولایت ننگرهار تدارک دیده شده است

درحالی که کمتر از یک ماه دیگر به فصل زمستان باقی مانده و هوا در حال سرد شدن است، شماری از مهاجرین اخراج شده از پاکستان شکایت دارند که با مشکل نداشتن سرپناه روبه‌رو هستند.

آنان درصحبت با رادیوآزادی گفتند که همه دار و ندار خود را در پاکستان رها کرده و بدون هیچ امکانات به افغانستان برگشته اند و درکنار نداشتن مواد خوراکی، با مشکل سرپناه روبه‌رو هستند.

هما که چندی پیش از شهر پشاور پاکستان بازگشت داده شده، می‌گوید، حالا با کودکان‌اش در یک وضعیت بد اقتصادی و بدون سرپناه در ننگرهار زندگی می‌کند:

"از پشاور برگشتیم، اینجا مشکلات بسیار زیاد است، در هوای سرد زندگی می‌کنیم و سرپناه هم نداریم، کودکان دارم و کار هم وجود ندارد، در میدان ماندیم، حکومت باید غم خانۀ ما را بخورد تا زندگی ما جور شود، از آنجا هم اخراج شدیم و اینجا چه کنیم؟"

یک خانواده برگشته از پاکستان که بدون داشتن سرپناه و در دشت زنده گی می کنند
یک خانواده برگشته از پاکستان که بدون داشتن سرپناه و در دشت زنده گی می کنند

فرید احمد، یکی دیگر از مهاجرین بازگشت داده شده از پاکستان نیز به رادیو آزادی گفت، هیچ امکاناتی برای زندگی کردن ندارد:

"من تازه از پاکستان برگشته‌ام، همه فامیل و کودکان همرای من هستند، کرایۀ خانه‌ها هم بسیار بلند است و از توان من پوره نیست، از دولت می‌خواهیم که در بخش سرپناه به ما کمک کند."

چند روز پیش هم برخی دیگر مهاجرین بازگشت داده شده از پاکستان از بلند رفتن کرایۀ خانه‌ها شکایت کرده و گفته بودند که توان پرداخت آن را ندارند.

این درحالیست که وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان به تازگی گفته که روند ساخت شهرک‌ها برای مهاجرین به زودی آغاز خواهد شد.

روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان
روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان

خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان نوشته است که خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان در سفرش به ولایت زابل این موضوع را مطرح کرده، اما مشخص نساخته که دقیقاً چه زمانی روند ساخت این شهرک‌ها آغاز خواهد شد.

همچنان در بارۀ چگونگی ساخت این شهرک‌ها و این که چند شهرک و در کدام ولایت‌ها ساخته شد، جزئیات داده نشده است.

این درحالیست که اخیراً روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان از ایران و پاکستان شدت گرفته است.

حکومت پاکستان از اول ماه نوامبر روند اخراج افغان‌های فاقد اسناد را آغاز کرده و گفته بود که در دور نخست بیش از ۱.۷ میلیون تن اخراج خواهند شد.

بر اساس آمار روز جمعۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امو پناهندگان (یو ان اچ سی آر) از پانزدهم سپتامبر تا ۲۳ نوامبر نزدیک به ۴۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان برگشته اند که از این میان ۲۲۸ هزار تن آنان پس از اول نوامبر (آغاز روند رسمی اخراج مهاجرین) برگشته اند.

XS
SM
MD
LG