لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

تبصره مادرن دموکراسی در مورد بازداشت های اخیر زنان و دختران از سوی طالبان


شماری از نیروهای حکومت طالبان
شماری از نیروهای حکومت طالبان

مجله مادرن دموکراسی که از اروپا نشر می شود یک مطلب درباره ادامه فشارهای طالبان بر دختران و زنان افغان نشر کرده است.

در آغاز این مطلب به اظهارات اخیر کارشناسان حقوق بشر ملل متحد اشاره شده که نگرانی شدید خود را نسبت گزارش های بازداشت های خودسرانه، و توقیف زنان و دختران و رفتار نامناسب با آنها ابراز کرده اند.

مجله می نویسد که این واقعات از اوایل ماه جنوری افزایش یافته و با محدودیت های ارتباط می گیرد که طالبان بالای طرز لباس زنان وضع کرده اند.

در ادامه این مطلب مجله مادرن دموکراسی می خوانیم که کارشناسان شورای حقوق بشر ملل متحد از زمامداران کنونی افغانستان خواسته اند که تعهدات افغانستان به شمول کنوانسیون منع خشونت علیه زنان را رعایت کنند.

مجله می نویسد که محدودیت های تازه طالبان بر زنان و دختران در مناطق هزاره نشین در غرب کابل آغاز شد و ساکنان این منطقه از ناامنی های سالیان اخیر رنج می برند.

طالبان اگرچه در ابتدا تایید کرده بودند که شماری از زنان را به اتهام پخش بدحجابی در این منطقه بازداشت کرده بودند ولی سپس از این اظهارات عقب نشستند.

در مطلب مجله مادرن دموکراسی می خوانیم که چنین فشار ها بر زنان و دختران در ولایات بامیان، بغلان، دایکندی و کندز نیز صورت گرفته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه گفت که هیچ زنی به اتهام بدحجابی نزد آنها در توقیف بسر نمی برد.

مجله مادرن دموکراسی می نویسد که گزارش ها می رسانند که طالبان زنان را از اماکن عامه چون بازار، مراکز تجارتی و مکاتب به اتهام بدحجابی دستگیر کرده اند.

اما نشریه میل آنلاین که از بریتانیا نشرمی شود در شماره دیروز یکشنبه خود در بارۀ یک افغان که به روی یک زن و یک دختر در لندن تیزاب پاشیده است یک مطلب نشر کرده است.

نشریه از قول پولیس می نویسد که این فرد به نام عبدال ایزدی که تحت تعقیب پولیس قرار دارد امکان دارد با گروه های جنایتکار ارتباط داشته باشد. بی بی سی بنابر معلومات خود این فرد را بنام عبدالشکور ایزدی معرفی کرده می نویسد که وی در سال ۲۰۱۶ از افغانستان به گونه قاچاقی به بریتانیا رفته است.

پولیسانی که این قضیه را پیگیری می کنند نگران اند که امکان دارد یک گروه جنایتکار در مخفی نگه داشتن این فرد مظنون از انظار پولیس با وی همکاری داشته باشد.

به نظر می رسد که ایزدی این زن ۳۱ ساله را از قبل می شناخت و او خود را از ایزدی پنهان کرده با دو دختر خود در یک هتل زندگی می کرد.

پولیس می گوید ایزدی برای آخرین بار روز چهارشنبه گذشته در شمال لندن دیده شده است.

مقامات امنیتی از مردم خواسته اند که اگر وی را دیدند به او نزدیک نشوند و با پولیس تماس بگیرند.

معلومات بی بی سی نشان می دهد که ایزدی در یک قضیه خشونت جنسی در سال ۲۰۱۸ نیز محکوم شده ولی سپس درخواست پناهندگی وی پذیرفته شد.

XS
SM
MD
LG