لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

واشنگتن تایمز: زنده گی افغانهای که در پاکستان منتظر ویزهٔ امریکا اند تلخ است


شماری از خانواده های افغان که در اسلام آباد منتظر دریافت ویزهٔ امریکا اند
شماری از خانواده های افغان که در اسلام آباد منتظر دریافت ویزهٔ امریکا اند

یک تعداد از نشریه های چاپ غرب در شماره های اخیر خود در مورد روابط طالبان و پاکستان مطالبی را به نشر رسانده اند.

روزنامه واشنگتن تایمز

  • روزنامه واشنگتن تایمز می نویسد در ظرف چهار ماه گذشته پاکستان تقریبا ۵۰۰ هزار افغان را از خاک خود بیرون کرده است. به باور روزنامه با این اقدام پاکستان زنده گی آن عده افغانهای که در خاک این کشور در انتظار دریافت ویزه امریکا بودند بسیار تلخ شده است.

روزنامه از قول گروه نظارت امریکا نوشته که یک تعداد زیاد افغانها بعد از برگشت طالبان به قدرت به پاکستان پناه برده و به مقامات امریکائی خبر دادند که حیات آنها در خطر است ، ولی اکنون همین افراد در پاکستان با مشکلات رو به رو شده اند.

در بخش دیگر مطلب روزنامه واشنگتن تایمز می خوانیم مشکل اینست که بعد از سال ۲۰۲۱ که امریکا در حالت هرج و مرج قوای خود را از افغانستان بیرون کرد و دیگر حضور دیپلوماتیک در آنجا ندارد ، این عمل کار مصاحبه ها را برای ویزه خاص به تعویق انداخت و همزمان با آن افغانهای که در پاکستان چشم براه ویزه امریکا بودند به خطر رو به رو شدند ، زیرا میترسند که پاکستان آنها را به افغانستان رد مرز نکند.

نشریه فارن پالیسی

  • نشریه دیگر غربی فارن پالیسی می نویسد که از سال ۲۰۲۱ به این سو که طالبان کابل را تصرف کردند ، حملات تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در خاک پاکستان بیشتر شده است .

به باور نشریه طالبان افغان زمینه مذاکرات صلح را بین اعضای تحریک طالبان پاکستان و حکومت این کشور فراهم کردند که البته نتیجه نداد و بیشتر از این

طالبان افغان در این بخش کار نکرده اند و با متحد قدیمی و سابقه دار خود یعنی پاکستان تشنج را افزوده اند.

به نظر نشریه اسلام آباد به همین دلیل فشار را بر طالبان افغان افزوده است که در این راستا یکی هم اعلان ماه نومبر حکومت پاکستان بود که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان را که بدون داشتن اسناد قانونی در خاک این کشور بسر میبرند از خاک خود بیرون می کند.

علاوه بر آن اسلام آباد در اوائل ماه جنوری برای ده روز راه های ترانزیتی را در سرحدات افغانستان بست .

فارن پالیسی می افزاید اسلام آباد در حالی بر متحد سابق خود در کابل فشار را زیاد کرده که در سرحدات با دشمن قدیمی خود هندوستان آرامش را حفظ کرده است. بعد از آتش بس سال ۲۰۲۱ کدام مشکلی در این سرحدات وجود نداشت.

اما به باور نشریه فارن پالیسی در اواخر نشانه هایی دیده میشود که شاید در سرحدات پاکستان با هند هم تشنج ها آغاز شود.

XS
SM
MD
LG