لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

گلوب اند میل: پاکستان زنان و دختران را به زور به طالبان می سپارد


برخی از روزنامه های جهان
برخی از روزنامه های جهان

روزنامه گلوب اند میل که از کانادا نشر می شود یک مطلب دربارۀ اخراج دسته جمعی مهاجران افغان از پاکستان زیر این عنوان نشر کرده که "پاکستان زنان و دختران را به زور به طالبان می سپارد".

در آغاز مطلب می خوانیم که پاکستان بعد از آن با انتقاد های بین المللی روبرو شد که اسلام آباد در ماه اکتبر گذشته به مهاجران افغان بدون اسناد دستور داد که این کشور را ترک گویند ورنه روند اخراج آنها از اول نوامبر آغاز خواهد شد و این روند آغاز و هنوز هم ادامه دارد.

گلوب اند میل می نویسد که پاکستان خانواده های آسیب پذیر به شمول زنان و دختران، مخالفان سیاسی و دیگران را به افغانستان زیر حاکمیت طالبان اخراج کرده است.

روزنامه به مقررات اخیر پاکستان نیز اشاره می کند که از افغان های رهسپار کشورهای غربی فی نفر ۸۳۰ دالر به عنوان جریمه از کسانی می‌گیرد که مدت اقامت شان در پاکستان پایان یافته باشد.

در ادامه مطلب می خوانیم که بسیاری از خانواده های که قضیه های مهاجرت و اسکان مجدد در کشور سوم دارند توانایی پرداخت این پول را ندارند.

روزنامه می نویسد که دختران و زنان اخراج شده به افغانستان با تبعیض جنسیتی روبرو خواهند شد.

نهاد بین المللی پناهجویان، یا (Refugees International) در این اواخر از افغانستان به عنوان کشوری یادآور شد که زنان و دختران در آن با تبعیض و آزار و اذیت جنسیتی، بازداشت، شکنجه حتی در نهایت خطر مرگ روبرو می شوند.

اما حکومت طالبان گفته که حقوق زنان و دختران در چوکات شریعت اسلامی رعایت می شود.

در عین حال روزنامه اندپندنت که از بریتانیا نشر می شود در بارۀ سرنوشت یک تک تیرانداز نیروهای خاص سابق افغانستان مطلبی نشر کرده است.

این عضو نیروهای امنیتی سابق افغانستان از هفده ماه به این سو در یک هتل در بریتانیا بسر می‌برد و هنوز هم درخواست پناهندگی وی در این کشور پذیرفته نشده است.

این فرد که به نام مستعار حبیب الله معرفی شده در ۱۸ سالگی به نیروهای کماندوی افغانستان که از سوی بریتانیا تمویل و آموزش داده می‌شد پیوسته بود.

اندپندنت می نویسد قبل از اینکه طالبان دراگست سال ۲۰۲۱ به قدرت برگردند، این عضو نیروهای سابق افغانستان در چندین ماموریت مهم با همراهی نیروهای بریتانوی در مقابل طالبان جنگیده است.

او می‌گوید که نتوانست در عملیات تخلیه توسط نیروهای بریتانوی از کشور خارج شود وچون اطلاع یافت که طالبان آدرس وی را دارند می توانند به وی برسند به یک قاچاقبر پول داد و خود را تا بریتانیا رساند.

در این مطلب روزنامه اندپندنت می خوانیم که حبیب الله اکنون ۲۶ سال عمر دارد، در یک هتل بسر می برد و هفته وار با مصرف نه پوند گزاره می کند و منتظر است که حکومت بریتانیا در بارۀ سرنوشت او چه تصمیم می گیرد.

XS
SM
MD
LG