لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

آی‌او‌ام: افغانستان امسال صدها هزار آواره و یک میلیون برگشت‌خورده داشته است


آرشیف، پناهجویان افغان برگشت داده شده توسط ایران در بندر اسلام قلعه ولایت نیمروز
آرشیف، پناهجویان افغان برگشت داده شده توسط ایران در بندر اسلام قلعه ولایت نیمروز

آی‌او‌ام: می‌گوید که دراین سال صدها هزار افغان آواره وتقریباً یک میلیون نفر دیگر از کشورهای مختلف به وطن خود برگشتانده شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، آی‌او‌ام، سال ۲۰۲۱ را که امروز آخرین روز آن است یک‌سال رنج‌آور برای افغان‌ها خواند.

این سازمان در تویت دیروز خود نوشت که دراین سال صدها هزار افغان از خانه‌های خود آواره و تقریباً یک میلیون تن دیگر از کشورهای مختلف به وطن خود برگشتانده شدند.

آی‌او‌ام برای کمک بشردوستانه درافغانستان خواستار ۱۵۸ میلیون دالر شده است.

ازسوی دیگر ملل متحد می‌گوید وضعیت مردم افغانستان حتی قبل از حاکمیت طالبان ناگوار بود و با آواره شدن ۲۵۰ هزار نفر دیگر در ماه جولایی، شمار همۀ بیجاشدگان درمجموع به سه ونیم میلیون نفر رسید.

یک طیاره پرواز اضطراری امریکا در ۱۵ اگست در کابل
یک طیاره پرواز اضطراری امریکا در ۱۵ اگست در کابل

انتونیو ویتورینو رئیس آی‌او‌ام ماه گذشته هشدار داد که، جنگ و نزاع دوامدار، ناداری شدید، وشرایط اقلیمی ناگوار افغانستان را به سوی فروپاشی سوق می‌دهد.

دراین میان، پاتریشیا گاسمن مسئول بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که بعد از استیلای طالبان به قدرت درماه اگست گذشته جنگ و خشونت در افغانستان کاهش یافته ولی گرسنگی که علت عمدۀ آن پالیسی غربی است زنده‌گی میلیون‌ها طفل درافغانستان را تهدید می‌کند.

خانم آزاده که مادر سه طفل است و در گذشته معلم بود می‌گوید که پنج ماه قبل مجبور شد که به علت جنگها از کاپیسا به کابل کوچ کند.

او گفت: "درخانۀ کرایی زندگی می‌کنیم و هیچ امکانات نداریم، هوا سرد است. تا کنون سنگ زغال نخریده‌ایم و نه‌هم کدام کمک با ما صورت گرفته است."

حکومت طالبان شمار بیجاشدگان را یک میلیون نفر ارائه کرده می‌گوید که برای کمک با آنها برنامه دارد.

عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت مهاجرین وعودت کنندگان درحکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "پلان ما برای آنها این است که با همکاری موسسات مربوط برای آنها وسایط ترانسپورت فراهم میکنیم، کمک نقدی و مواد غذایی با آنها صورت می‌گیرد، آنها دوباره به خانه‌هایشان برمی‌گردند."

آرشیف، یک خانواده بیجاشده در افغانستان
آرشیف، یک خانواده بیجاشده در افغانستان

گزارش‌ها می‌رساند که با افزایش میزان فقر و تنگدستی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلیون‌ها نفر در افغانستان با قحطی و گرسنگی روبرو شده اند.

یک تعداد زیاد بیجاشدگان داخلی درسال ۲۰۲۱ درافغانستان نه صرف به علت جنگ بلکه بخاطر تنگدستی و قحطی هم از یک منطقه به دیگری کوچ کردند.

سیگار یا دفتر سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان روز گذشته به حوالۀ یک گزارش ملل متحد گفت که درسال ۲۰۲۱ شمار کسانی‌که درافغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند به نصف نفوس این کشور رسید.

XS
SM
MD
LG