لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

اوپن دموکراسی: فروپاشی مالی افغانستان مایۀ چندان نگرانی بزرگ نزد طالبان نیست


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • اوپن دموکراسی

نشریۀ اوپن دموکراسی زیر این عنوان که فروپاشی مالی افغانستان مایۀ چندان نگرانی بزرگ نزد طالبان نیست، یک مطلب دربارۀ وضعیت اقتصادی افغانستان نشر کرده است.

نویسنده می افزاید که در ایام حکومت سابق، مصارف ۷۵ فیصد مردم افغانستان و بیشتر معاشات کارمندان دربخش‌های خدمات صحی، تعلیم، پولیس و خدمات حقوقی از سوی جهانیان تامین می شد.

برخی موسسات غیردولتی مانند ملل متحد و داکتران بدون سرحد نیز باافغانستان کمک میکردند.

در ادامه می خوانیم که کمک‌های بین المللی ۴۳ فیصد عواید ناخالص افغانستان را تشکیل می داد که با روی کار آمدن طالبان قطع شد.

نویسنده می گوید هرچند اکنون هم برخی ازاین ادارات و سازمان‌ها با افغانستان کمک می کنند، ولی هشدار داده اند که وضعیت اقتصادی کشور درکل رو به سقوط دیده می شود.

نویسندۀ نشریه اوپن دموکراسی پیش بینی میکند که با فرارسیدن زمستان بحران بشری درافغانستان افزایش خواهد یافت.

نشریه می نویسد که طالبان غرب را مقصر وضعیت ناگوار اقتصادی میدانند، ولی اگرآنها درصدد پایداری حکومت خود باشند باید روابط خود با دیگر کشورها را بهبود بخشند ومشکلات اقتصادی مردم را حل کنند.

  • واشنگتن پُست

درحالیکه اوپن دموکراسی دربارۀ وضعیت اقتصادی افغانستان نوشته است، روزنامۀ واشنگتن پُست از قول مقامات ایتالوی می نویسد که شربت گله، زن افغان که عکس سال ۱۹۸۵ وی در پشتی مجلۀ نیشنل جیوگرافیک در سراسرجهان مشهور است به روم انتقال داده شده است.

روزنامه می افزاید شربت گله با چشمان تاثیر گذار آبی خود درآن عکس حکومت‌ها وجوامع جهان را تکان داد و بیانگر رنج و دردی مردم افغانستان ازجنگ پنداشته شد.

این عکس شربت گله که ترس از جنگ وبی سرنوشتی درسیمای وی آشکار است زمانی که وی تقریباً دوازده ساله بود دریکی از کمپ‌های مهاجرین افغان در پشاور گرفته شده ودرجهان بنام عکس دخترافغان معروف است.

واشنگتن پُست می نویسد شربت گله سی سال بعد نیز، وپس ازاینکه با خروج سریع نیروهای بین المللی وتسلط طالبان بر افغانستان، این کشور دروضعیت نا بسامان بسر می برد باردیگر آواره شد.

وی که در ۵ سال اخیر درافغانستان بسر می برد به ایتالیا پناه برده است.

شورای وزیران ایتالیا از رسیدن شربت گله به روم خبرداده گفت که وی از دگرگونی وجنگ دریک فصل از تاریخ افغانستان نمایندگی میکند که مردم این کشور اکنون به آن روبرو اند.

روزنامه از قول مقامات ایتالایی می نویسد بعد ازاینکه شربت گله خواستار کمک برای خارج شدن از افغانستان شد، روم اقدام کرد و با کمک موسسات امدادرسان داخلی وخارجی وجامعۀ مدنی او را از کابل انتقال داد.

XS
SM
MD
LG