لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

حکومت افغانستان: نهادهای بین‌المللی حقوق بشر جرایم جنگی طالبان را مستندسازی کنند


در جنگ طالبان در کندهار بیشتر غیرنظامیان سرکوب و متضرر شده اند.
در جنگ طالبان در کندهار بیشتر غیرنظامیان سرکوب و متضرر شده اند.

حکومت افغانستان از محکمهٔ جنایی بین‌المللی جرایم جنگی و دیگر نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواسته که جرایم جنگی از سوی طالبان را مستندسازند و در باره آن تحقیق کنند.

در جنگ طالبان در کندهار بیشتر غیرنظامیان سرکوب و متضرر شده اند.

مقام‌ها می‌گویند، به خاطر درگیری‌های تازه تقریباً ۲۲هزار خانواده بیجا شده و در وضعیت بشری ناگواری به سر می‌برند.

یک خانواده در حال کوچ‌کشی در کندهار
یک خانواده در حال کوچ‌کشی در کندهار

دو شهروند کندهار از وضعیت جنگ چنین پیام‌هایی در تلفون پیامگیر رادیو آزادی گذاشته اند:"در اینجا در ناحیه هفتم راه‌ها مسدود بوده، برق نیست، مریض خود را به کلنیک برده نمی‌توانیم. از مقام‌ها می‌خواهم که به مشکلات ما رسیدگی کنند. در ناحیه هفتم و هشتم امنیت خیلی وخیم است.

روی خدا را ببینید، دیگر جنگ را بس کنید. اگر اشرف غنی باشد و یا کدام رهبر دیگر. این جنگ خو ماره از گرسنگی کشت. به‌گونه ای جورآمد کنید و یکدیگر را تحمل کنید. خدا را حاضر ببینید ماره از گرسنگی کشتید.»

در این حال، وزارت خارجه افغانستان از محکمهٔ جرایم جنگی، جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری تقاضا کرده که جرایم جنگی طالبان را بررسی کنند.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان شام دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت که آنها از این اقدام بین‌المللی استقبال کرد که جرایم جنگی طالبان را مستند می‌سازد.

افراد گروه طالبان در گذرگاه مرزی پاکستان و افغانستان.
افراد گروه طالبان در گذرگاه مرزی پاکستان و افغانستان.

او افزود: "وزارت امور خارجه از گزارش‌های دیدبان حقوق بشر و سایر منابع معتبر در خصوص مسندسازی خشونت‌ها و جرایم ضد بشری از سوی طالبان در افغانستان استقبال می‌کند. خواست ما از جامع جهانی مدافعان حقوق بشر و محکمهٔ جرایم بین‌المللی این است که در جلوگیری جنایات طالبان، محاکمهٔ عاملان این جنایت‌ها و رفع فرهنگ معافیت با دولت افغانستان همکاری کند."

همزمان، سازمان دیدبان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود گفته که طالبان پس از تصرف سپین بولدک کندهار حدود سه صد تن را ربوده اند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، طالبان این تعداد را از خانه‌های شان بیرون کرده و آنها را به اتهام همکاری با حکومت، با خود به جای‌های نامعلوم برده اند.

این سازمان بین‌المللی حقوق بشر به نقل از گزارش‌های محل گفته که طالبان از میان آنها شماری را کشته که در جمع آنها دو پسر یک عضو شورای ولایتی کندهار نیز شامل اند.

پتریشیا گاسمن مسئول بخش آسیای جنوبی سازمان دیده بان حقوق بشر در این گزارش گفته که نگرانی شدید وجود دارد که طالبان در کندهار دست به مظالم دیگر بزنند.

پتریساگاسمن
پتریساگاسمن

در موازی با این شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام دیروز یکشنبه در حساب تویترش نوشت: "وضعیت به شدت نگران کننده حقوق بشری در افغانستان نیاز به توجه ویژه و عاجل شورای حقوق بشر ملل متحد دارد."

او در این تویتش افزود که مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در منازعه کنونی به صورت همه جانبه، همانگونه که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ماه می درخواست کرده بود، نیاز به هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی دارد.

اما طالبان گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر را رد می‌کنند.

آنها می‌گویند، در کندهار با هیچ کسی نه خشونت و نه هم ربوده شده.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که در کشتن دو پسر عضو شورای ولایت کندهار هم آنها دست نه داشته اند و در این باره تحقیق می‌کنند.

به گفتهٔ مجاهد، موارد قتل تعدادی در سپین بولدک شاید به خاطر دشمنی شخصی باشد. زیرا در ۲۰ سال گذشته شاید با تعدادی از سوی مقام‌های دولتی خشونت شده باشد.

XS
SM
MD
LG