لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

وزیر دفاع امریکا: از پیشرفت سریع طالبان باید جلوگیری شود


لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داده که جنرال لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفته که نیروهای امنیتی افغانستان به جای تلاش برای پس‌گیری مناطق از دست رفته از طالبان، باید جلو تحرک و پیشرفت این گروه را بگیرند.

به گزارش رویترز، آقای آستین روز شنبه (دوم اسد) در سفری به آلاسکا به خبرنگاران گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در حال تحکیم مواضع خود در مناطق مهم پرجمعیت هستند: "ما در انتظار پیشرفت آنان (نیروهای افغانستان) هستیم. آنان این ظرفیت و توانایی را دارند که پیشرفت کنند و جلو پیشرفت طالبان را بگیرند، اما ببینیم که چه اتفاق خواهد افتاد."

آقای آستین افزود در حالی که نیروهای خارجی در حال بیرون شدن از افغانستان هستند، نخستین کاری که باید صورت گیرد، جلوگیری از پیشرفت سریع طالبان است.

پنتاگون چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که تخمین می‌زند که فعالیت‌های طالبان به بیش از نیمی ولسوالی‌ها گسترش یافته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون
جان کربی، سخنگوی پنتاگون

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه ( ۳۱ سرطان) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که نیروهای امریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، برای دفع حملات طالبان دست به حملات هوایی زدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان تأیید کرده که در نتیجۀ حملات هوایی نیروهای امریکایی در کندهار، به این گروه تلفاتی وارد شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا نیز چندی پیش اعلام کرد که از نیروهای افغان حمایت می‌کند و برای تسریع گفت‌وگوهای صلح هم تلاش‌های دیپلماتیک را چند برابر می‌کند.

رویترز گزارش داد که اردوی افغانستان در جنگ با طالبان تلاش می‌کند که روی ضروری‌ ترین مناطق مانند کابل و شهرهای مختلف، گذرگاه‌های مرزی و زیرساخت‌ها توجه کند.

در گزارش رویترز آمده که طالبان در هفته‌های اخیر دستاوردهای سریعی در میدان جنگ کسب کرده و آنها در تلاش رسیدن به مرکزهای ۳۴ ولایت افغانستان به شمول کابل، پایتخت این کشور هستند.

شماری از جنگجویان گروه طالبان
شماری از جنگجویان گروه طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان ادعا کرده که جنگجویان این گروه در دو و نیم ماه گذشته بیش از ۱۹۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

اما حکومت افغانستان گفته که مرکزهای برخی ولسوالی‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از یک منطقه به دیگر منطقه انتقال یافته و این به معنای سقوط این مراکز نیست.

حکومت افغانستان به ویژه منابع نهادهایی امنیتی و دفاعی افغانستان به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به اظهارات وزیر دفاع امریکا پاسخ ندادند.

اما فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که برنامه عملیاتی برای پس‌گیری ولسوالی‌ها و بندرهای مهم تکمیل شده و به زودی برخی ولسوالی و مناطق پس گرفته خواهد شد.

بر بنیاد معلومات این وزارت، نیروهای امنیتی ده‌ها ولسوالی را پس گرفتند که در تازه‌ترین مورد مرکز ولسوالی کرخ هرات را پس گرفتند.

XS
SM
MD
LG