لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

" جنبۀ تاریک عدالت سریع در مورد قضیه قتل فرخنده"


تورنتو ستار

روزنامۀ تورنتو ستار چاپ کانادا در یک مقاله تحت عنوان" جنبۀ تاریک عدالت سریع افغان در مورد قضیه قتل فرخنده" به نشر رسانده می نویسد:

زمانی که وکیل مدافع سیف الرحمن زاهد وارد جلسۀ محاکمه یک افسر پولیس شد، حتی نمی دانست که موکل وی به چه متهم است.

به نوشته روزنامه، قبل از اینکه او دوسیه موکل خود را بدست آورد و مطالعه کند، قاضی اعلان کرد که جلسه آغاز می شود.

سیف الرحمن زاهد به روزنامه تورنتو ستار گفت:

"هیچ گونه معلوماتی در این مورد نداشت." ولی لحظاتی پس از آن دانست که این افسر پولیس در یک قضیه قتل دست دارد.

بر اساس گزارش روزنامه تورنتو ستار، سه روز بعد از آن محاکمه پایان یافت و آقای زاهد در جریان این محاکمه توانست که صرف پنج دقیقه در دفاع از موکل اش که یک افسر پولیس بود، صحبت کند.

این افسر پولیس به عدم تلاش برای جلوگیری از حملۀ جمع از مردمان خشمگین متهم است که فرخنده را به قتل رساندند.

روزنامه تورنتو ستار در ادامه می نویسد، در عکس العمل به خشم مردم در مورد کشته شدن این دختر افغان، 49 نفر دستگیر شدند.

اما به نوشته روزنامه، اکنون شتاب زده گی محاکمه مورد انتقاد قرار دارد. فعالان حقوق بشر این عدالت سریع را ضعف سیستم قانونی پس از سیزده سال از سقوط طالبان در افغانستان می دانند.

ایکونومیک تایمز

روزنامه ایکونومیک تایمز هند، در مورد موانع و مشکلاتی موجود در برابر استخراج معدن آهن حاجی گک مقالۀ را به نشر رسانده، می نویسد:

گمان می رود که پروژه چندین ملیارد دالری کنسرسیوم به رهبری شرکت دولتی هند، به خاطر مشکلات امنیتی، عملیاتی و دیگر نگرانی ها، به موانع زیادی مواجه می باشد.

به نوشته روزنامه هر چند یک مقام ارشد وزارت امور آهن هند می گوید که این پروژه منجمد شده، اما رییس اجراییوی شرکت سیل هند می گوید: امور عملی نمودن پروژه رسماً جریان دارد.

روزنامه ایکونومیک تایمز هند در ادامه می نویسد، پروژۀ کنسرسیوم آهن و فولاد افغانستان بنام افیسکو به خاطری منجمد شده که مشکلات و موانع زیاد فرا راه آن به میان آمده اند.

به نوشته روزنامه، نخست امنیت کارمندان این پروژه، دوم بحران جاری در افغانستان که به تأسیسات زیربنایی صدمه وارد می کند و سوم این مسأله که آیا استخراج این معدن از لحاظ اقتصادی تا چه حد به منفعت است؟ مطرح می باشد.

روزنامۀ ایکونومیک تایمز هند می نویسد، سرمایه گذاران نیاز دارند، برای تأمین امنیت پروژه از سوی مقامات امنیتی افغان، اطمینان حاصل کنند.

به نوشته روزنامه، قرارداد استخراج معدن آهن حاجی گک در ماه نوامبر سال 2011 میلادی به این کنسرسیوم سپرده شد و در نظر بود که در کنار فابریکه ذوب آهن یک دستگاه تولید 800 میگاوات برق نیز ساخته شود.

بر اساس گزارش روزنامه ایکونومیک تایمز هند، ذخیرۀ معدن حاجی گک بالاتر از یک اعشاریه 28 تریلیون تُن، تخمین شده است.

XS
SM
MD
LG