لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

شکایت زنان از وزارت امر به معروف؛ « محتسبین ما را به بهانه های مختلف آزار واذیت میکنند»


وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان

شماری از زنان در برخی ولایت‌های افغانستان ادعا می‌کنند که اخیراً از سوی کارمندان و محتسبین وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان بیشتر آزار و اذیت می‌شوند.

یک باشنده ولایت کندز که به دلیل مشکلات امنیتی از گرفتن نام‌اش خودداری کرد، می‌گوید با آن‌که زنان حجاب اسلامی را مراعات می‌کنند، اما زمانی‌که برای برآورده کردن نیاز های خود از خانه بیرون می‌روند، از سوی حکومت طالبان با خشونت روبه‌رو می‌شوند. او از تجربه خودش به رادیو آزادی گفت:

"کودک من در آغوشم کمی نارامی کرد، من که خاموش‌اش کردم، چادر من کمی پائین افتاد، همان‌جا از موبایل فروشی چند محتسبین آمدند و به من گفتند که چرا؟ من همین قدر برای‌شان گفتم که کودک من گریه کرد، بالای‌شان بد خورد و با من رفتار بسیار بد کردند، خواستند که بالایم دست بالا کنند، دیگر مردم اجازه ندادند و بعداً برایم گفت که دیگر به این شکل در بازار و جاهای دیگر نبینم‌تان، من آمدم خانه و فکر می‌کنم، که مرا تا خانه تعقیب کرده بودند."

افراد طالبان روی یکی از جاده های کابل
افراد طالبان روی یکی از جاده های کابل

لیمه باشنده ولایت کابل می‌گوید زمانی‌که به خاطر رفع نیازمندی‌هایت از خانه بیرون شوی در شهر و بازار با این‌گونه رویدادها بسیار روبه‌رو‌ می‌شوید.

او به رادیو آزادی گفت: "یک جای رفتم سوار بس شدم، یک مادر نشسته بود، در کنارش یک پسر نشسته بود، در این وقت یکی از اعضای امر به معروف بالا شد و سلاح را مستقیم به طرف زن گرفت، راننده گفت این پسر اش است مولوی صاحب، همه ترسیده بودیم."

به همین‌گونه یک باشنده دیگر کابل که نخواست نام‌اش به دلیل مشکلات امنیتی در گزارش ذکر کنیم ادعای مشابهی دارد: "چند وقت پیش که امارت پروسه جمع‌آوری گداها را شروع کرد، زنانی‌که در مقابل نانوایی یا جاهای دیگر می‌نشستند، امارت آن‌ها را جمع‌آوری می‌کرد، یک زن ترسیده بود، به رنجر بالا نمی‌شد، باز محتسبین این زن را محاصره کرده و چوب را گرفته و او را می‌زدند، این زن کهن سن هم بود."

این شکایت‌ها درحالی مطرح می‌شوند که وزارت عدلیه حکومت طالبان به تاریخ ۲۶ مارچ در صفحه ایکس (تویتر سابق) خود خبر داده بود که قانون رسیده‌گی به شکایات از سوی ملا هبت‌الله اخندزاده رهبر طالبان توشیح شده و در جریده‌های رسمی منتشر شده است.

این قانون مقدمه، دو فصل و ۲۳ ماده دارد.

مسئولان وزارت عدلیه حکومت طالبان ادعا می‌کنند، که این قانون به هدف تطبیق عدالت ساخته شده و مردم به اساس این قانون می‌توانند شکایت‌های شان را ثبت کنند.

تصویر آرشیف : طالبان
تصویر آرشیف : طالبان

سید علی صدیقی معاون رسیدگی به شکایات وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به تازه‌گی در یک کنفرانس خبری در مورد این قانون گفت:

"این قانون برای این تهیه شده است که مردم به شمول زنان و مردان اگر از ادارات حکومت یا مردم شکایت داشته باشد، چه از کارمندان وزارت دفاع باشد، یا از پولیس، یا از ولسوال یا والی باشد، همین شکایت‌ها را ما می‌گیریم."

وی ادعا می‌کند که در تناسب به سال گذشته شکایت‌ها کاهش یافته است و تا حدی زیاد شکایت‌ها برعلیه نظامیان حکومت طالبان حتی دربخش محاکم ثبت شده‌است.

به‌گفته وی سال گذشته حدود چهار هزار شکایت از کابل ثبت شده است و این درحالی‌ست که امسال ۱۷۲۲ شکایت ثبت شده‌است.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های مختلف بین‌المللی پس از حاکمیت دوباره حکومت طالبان در افغانستان، فعالان مدنی، نویسنده‌گان، خبرنگاران به شمول زنان و شماری از افراد دیگر از سوی طالبان بازداشت، شنکنجه و لت‌وکوب شده که حتی شماری از آن‌ها در حالت بی‌سرنوشتی در زندان‌ها شب و روز خود را سپری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG