لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

یونیسف: ده ها هزار نفر در افغانستان با خطر آفات طبیعی روبه‌رو هستند


خانه های که از اثر سیلاب در ولایت هرات تخریب شده اند.
خانه های که از اثر سیلاب در ولایت هرات تخریب شده اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، ده‌ها هزار تن در افغانستان با خطر آفات طبیعی از جمله خشکسالی، سیلاب و زلزله روبه‌رو هستند.

یونیسف روز سه‌شنبه در گزارش تازۀ خود تحت عنوان "طرح پاسخگویی و نیازهای بشردوستانه در سال ۲۰۲۴" گفته است که در سال جاری حدود ۱۸۰ هزار تن در افغانستان در معرض خطر آفات طبیعی قرار دارند که بیش از نیم آنان را کودکان تشکیل می‌دهد.

یونیسف می‌افزاید که امسال ۲۳.۷ میلیون نفر از جمله ۱۲.۴ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

در این گزارش آمده است که افغانستان به دلیل مناطق کوهستانی و تخریب محیط زیست، به شدت با خطرات آفات طبیعی شدید و مکرر مانند سیل، زلزله، برف کوچ، رانش زمین و خشکسالی روبه‌رو است.

بر اساس این گزارش، میزان ناامنی غذایی در افغانستان از نوامبر ۲۰۲۳ تا مارچ ۲۰۲۴ بدتر شده که ۱۵.۸ میلیون نفر (۳۶ درصد از کل جمعیت) با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند.

این ادارۀ ملل متحد می‌گوید، به دلیل تغییرات شدید اقلیمی و پس از زمستان نسبتاً خشک، خطر باران شدید و سیلاب‌ها در تابستان امسال افزایش یافته است که این می‌تواند به زیرساخت و زمین‌های زراعتی آسیب برساند.

یونسیف در این گزارش همچنان با اشاره به زمین لرزه‌های ماه فبروری با قدرت ۴.۶ ریشتر تا ۵.۰ ریشتر در ولایات تخار، بلخ، کندز و بدخشان گفته است که خطر زلزله‌های بیشتر در این مناطق و دیگر مناطق وجود دارد.

آرشیف - ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت پکتیکا
آرشیف - ویرانی های ناشی از زلزله در ولایت پکتیکا


این در حالی است که برخی از افغان‌ها می‌گویند، آفات طبیعی تاثیر بدی بر زندگی آنها گذاشته است.

صفدر، یک دهقان از ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به رادیو آزادی می‌گوید که با گذشت هر سال وضعیت کشت و کار شان بدتر شده است:
"اقتصاد مردم ضعیف است، حاصلات و درخت‌های مردم از بی‌آبی و خشکسالی خشک شده است، مردم توان خریداری آب و یا چاه کندن را ندارند. وضعیت بسیار خراب است."

عبدالظاهر کریمی، یک تن از باشندگان درۀ تیتن ولسوالی نورگرام نورستان می‌گوید که پس از رانش زمین در این ولایت مردم دوباره نتوانستند سر پا بایستند:
"در حال حاضر هم باران می‌بارد. مشکلات بسیار زیاد است، در بارۀ حادثۀ قبلی ما صحبت زیاد کردیم، حکومت هم اینجا آمد اما هیچ اقدامی به ما نشده است، مشکلات بسیار است، در یک خانه پنج تا شش خانواده زندگی می‌کنند، حتی به قریه‌های دیگر منتقل شدند، کسانی‌که اقتصاد شان معمولی بود کاملاً وضعیت‌ شان خراب است و به خیمه‌ها زندگی می‌کنند."

در بارۀ اقدامات حکومت طالبان برای کاهش خطرات آفات طبیعی و نگرانی‌های دهقانان و مردم از ملاجانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان پرسیدیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

افغانستان با تغییرات شدید اقلیمی روبه‌رو است که سبب این حوادث طبیعی می‌شود. پیش از این سازمان ملل متحد در گزارشی گفته بود که افغانستان یکی از ده کشور بیشتر آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و امکانات کمی برای مقابله با پیامدهای آن دارد.

XS
SM
MD
LG