لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

ملل متحد: از هر ۱۰ خانواده در افغانستان، ۸ خانواده آب ناسالم می‌نوشند


یک دختر باشنده حومه شهر قندهار بشکه هایش را از آب دریا پر می کند. July 16, 2023
یک دختر باشنده حومه شهر قندهار بشکه هایش را از آب دریا پر می کند. July 16, 2023

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با نگرانی از محدودیت دسترسی به آب آشامیدنی صحی در افغانستان و پیامدهای آن می‌گوید، در حال حاضر از هر ۱۰ خانواده ۸ خانواده در افغانستان آب ناسالم می‌نوشند.

این سازمان در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که عدم دسترسی خانواده‌ها به آب صحی خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در افغانستان افزایش می‌دهد.

یو ان اچ سی آر پیش از این گفته بود که بیش از نیم مردم افغانستان به امکانات اولیۀ صحی دسترسی ندارند.

این سازمان افزوده که کمک‌های کوریای جنوبی کمک خواهد کرد که ۲۰۰ هزار افغان، از جمله بیجاشدگان داخلی و عودت کنندگان به آب و امکانات بهداشتی از طریق پروژه‌های آب‌رسانی دسترسی پیدا کنند.

اما یو ان اچ سی آر مشخص نساخته که این پروژه‌های آبرسانی در کدام ولایت‌ها تطبیق می‌شوند.

این در حالی است که برخی از باشندگان مناطق مختلف شهر کابل به رادیو آزادی می‌گویند، به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند و هر از گاهی کودکان و بزرگ‌سالان‌ خانواده‌شان به دلیل استفاده از آب‌های غیر صحی بیمار می‌شوند.

باشندگان قریه پلنگان ولایت غور می گویند به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند. آنها می گویند نوشیدن آب های غیر صحی سبب بروز بیماری های مختلف نزد کودکان و بزرگ سالان شده است
باشندگان قریه پلنگان ولایت غور می گویند به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند. آنها می گویند نوشیدن آب های غیر صحی سبب بروز بیماری های مختلف نزد کودکان و بزرگ سالان شده است

احمد شاه عظیمی، یکی از آوارگان داخلی در یکی از کمپ‌های بیجاشدگان در منطقۀ کمپنی شهر کابل به رادیو آزادی گفت:
"ما متاسفانه از نبود آب رنج می‌بریم، در منطقۀ ما آب صحی آشامیدنی نیست، از آب تانکر و ذخیره استفاده می‌کنیم، آبی که به روزها داخل ذخیره می‌باشد و کیفیت خود را از دست می‌دهد، زمانی که ما از آن آب استفاده می‌کنیم، کهنسالان و کودکان ما به بیماری‌های اسهالات، استفراغ و گرده مبتلا شده‌اند، متاسفانه در کمپ ما از این مشکلات وجود دارد."

محمد نسیم، باشندۀ ناحیه سیزدهم شهر کابل نیز مشکل مشابهی را مطرح می‌کند:
"ما باشندگان ناحیۀ سیزدهم منطقۀ ریگریشن متاسفانه با مشکل کمبود آب صحی آشامیدنی روبه‌رو هستیم و آب صحی کافی برای استفادۀ ما وجود ندارد، آب خود را از چاه‌هایی که در مساجد توسط بنیادهای خیریه حفر گردیده تامین می‌کنیم، امیدواریم مسئولین در زمینۀ حل این مشکل توجه کنند."

برخی از داکتران امراض ساری می‌گویند، نوشیدن آب غیر صحی سبب مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف می‌شود.

فرید عمری، یکی از این داکتران به رادیو آزادی گفت:
"این چنین آب‌های غیر صحی می‌تواند سبب امراض ساری نزد افراد شود که کولرا، اسهالات، تصمیمات غذایی، محرقه و زردی‌ها می‌باشد. آب از هر منبعی که گرفته می‌شود حداقل باید برای پانزده الی بیست دقیقه جوش داده شود و در صورت دسترسی کلور هم در آن اضافه شود تا آب غیر صحی به آب صحی تبدیل شده و بعداً نوشیده شود."

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات اقلیمی است که یکی از پیامدهای آن کاهش سطح‌ آب‌های جاری و زیرزمینی می‌باشد.

مسئولان ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان نیز حدود یک و نیم ماه قبل با نگرانی از پیامدهای بد ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان گفته بودند که به دلیل کاهش آب آشامیدنی صحی در افغانستان، تقریباً ۲۱ میلیون نفر در این کشور با کمبود آب آشامیدنی صحی روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG