لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

بارنده گی های اخیر در افغانستان امیدواری های تازهٔ برای دهقانان ایجاد کرده است


دو تن از دهقانان در حال کار روی زمین زراعتی در ولایت بدخشان
دو تن از دهقانان در حال کار روی زمین زراعتی در ولایت بدخشان

با وجود نگرانی‌های دهاقین و مالداران و هشدار نهادهای بین‌المللی از خطرات خشک‌سالی های بی‌پیشینه در افغانستان، بارنده‌گی های اخیر امیدواری‌های تازه را در این کشور به میان آورده است.

شماری از دهاقین از ولایت‌های مختلف به رادیو آزادی گفتند که ریزش برف و باران‌های اخیر امید های از بین رفته‌شان را دوباره زنده کرده‌است.

سید اکبر دهقان و باغدار در ولایت ننگرهار در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید:

"سال گذشته ما با کمبود آب روبه‌رو بودیم، اما امسال ان‌شاءالله بارنده‌گی های را که دیدیم این در باغداری ما تأثیر مثبت خواهد داشت، من این قدر امید داشتم که این‌گونه برف و باران شود، حالا در بند های ما آب پیدا می‌شود واز نظر من سال ِآینده در بخش کشاورزی یک سال خوب خواهد بود."

عبدالعظیم دهقان دیگری از ولایت نمیروز، اما انتظار بارنده‌گی های بیشتر از این را دارد:

"فعلاً وقت کشت کردن گندم و جو گذشته است، آب فکر نکنم دوام‌دار باشد، خدا مهربان است اگر این بارنده‌گی ها ادامه پیدا کند، می‌توانیم در پالیزها خربوزه و تربوز بکاریم و حاصل خوب داشته باشیم."

در یکی دو هفته اخیر تعداد زیادی از ولایات افغانستان شاهد برفباری های سنگین بود
در یکی دو هفته اخیر تعداد زیادی از ولایات افغانستان شاهد برفباری های سنگین بود

در این حال اتاق تولیدات زراعتی و مالداری افغانستان می‌گوید خشک‌سالی های سال گذشته، شماری زیاد از دهاقین و مالداران را متضرر کرده است. وسیم صافی رئیس عامل این اتاق در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"خشک‌سالی که به وجود آمده بود، بیشتر مالداران و زارعین ما صدمه دیدند، حتی در ولایت‌های شمالی مالداران مواشی‌شان را به دلیل نبود چراگاه‌ها به قیمت ارزان به فروش رساندند، اما آماری‌که برای ما رسیده است، بارنده‌گی های اخیر ۷۰ درصد مالداران و زراعت پیشه‌ها را خوشبین کرده‌است."

اما بارنده‌گی های اخیر چقدر می‌تواند ذخیره آبی برای رفع خشک‌سالی های پیش‌رو در افغانستان باشد؟

برخی از آگاهان بخش زراعت این بارنده‌گی ها را با توجه به خشک‌سالی های دوام‌دار در افغانستان برای کوتاه مدت مفید می‌خوانند، اما تأکید دارند که برای رفع کامل خشک‌سالی نیاز به بارنده‌گی های بیشتر است.

دهقانان امیدوارند در فصل های بعدی حاصل برداری٬ محصولات بیشتری داشته باشند
دهقانان امیدوارند در فصل های بعدی حاصل برداری٬ محصولات بیشتری داشته باشند

ذاکر دهقان یکی از آگاهان بخش زراعت در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"۱۰ سال می‌شود که خشک‌سالی در افغانستان ادامه دارد، به خصوص در چهارسال اخیر خشک‌سالی بسیار زیاد بود، برای فعلاً کفایت می‌کند، اما اگر در آینده بارنده‌گی نشود و هوا گرم شود برای فصل‌ها آسیب می‌رسد."

قابل ذکر است که بارنده‌گی های چند ماه اخیر در کنار این‌که خوشبینی‌های را در میان مردم به خصوص دهاقین به میان آورده، از سوی دیگر سبب تخریب خانه‌ها، تلفات جانی و از بین رفتن هزارها راس مواشی در ولایات مختلف افغانستان نیز شده‌‌است.

به تازه‌گی اداره هواشناسی تحت کنترول حکومت طالبان روز گذشته از احتمال بارش باران و برف سنگین همراه با سیلاب‌های آنی در ۹ ولایت افغانستان خبر داده‌است.

پیش از این سازمان ملل متحد در گزارشی گفته بود که افغانستان یکی از ۱۰ کشور بیشتر آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و امکانات کمی برای مقابله با این تغییرات دارد.

XS
SM
MD
LG