لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

یافته های یک گزارش تازه: افغانستان در معرض تغییرات اقلیمی خطرناک قرار گرفته است


تاثیرات خشکسالی در یکی از روستا های دور افتاده افغانستان
تاثیرات خشکسالی در یکی از روستا های دور افتاده افغانستان

شورای پناهندگان دنمارک می‌گوید که افغانستان دوازدهمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تأثیر تغییرات اقلیمی است که با عواقب این تغییرات روبه‌رو است.

این شورا روز سه‌شنبه در گزارش تازۀ خود در مورد " پاسخگویی اضطراری جمعی به رویدادهای طبیعی" اعلام کرد که بر اساس رتبه‌بندی شاخص خطر ، افغانستان سومین کشور در معرض خطر بلایای طبیعی و انسانی قرار دارد.

این شورا گفته است، تغییرات اقلیمی سبب افزایش بلایایی طبیعی مانند خشکسالی، سیلاب و رانش زمین می‌شود.

شورای پناهندگان دنمارک گفته است که پس از فروپاشی نظام جمهوری پیشین در سال ۲۰۲۱ افغانستان با نابرابری، آسیب پذیری بیشتر اقتصادی، فروپاشی خدمات صحی و یک بحران بشری پیچیده مواجه است که بلایای طبیعی و همچنان تغییرات اقلیمی که افغانستان از این پیش نیز با آن درگیر بود، تشدید یافته است و بیشتر زنان و دختران را که با محدودیت مواجه هستند، متاثیر می‌سازد.

کمبود آب آشامیدنی به یکی از جدی ترین معضلات مبدل شده است
کمبود آب آشامیدنی به یکی از جدی ترین معضلات مبدل شده است

به بیان این شورا، تغییرات اقلیمی بحران کمبود آب را عمیق‌تر ساخته است و زندگی ۸۰ درصد از مردم افغانستان را که به منابع طبیعی و زراعت وابسته است، با مشکلات روبه‌رو می‌سازد.

در این گزارش اشاره شده است که این وضعیت، زنان و دختران به ویژه زنانی را که سرپرست خانواده‌هاییشان هستند و به زراعت متکی هستند، بیشتر با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرده است.

شماری از زارعین از جمله زنان هم در صحبت با رادیو آزادی از مشکلات‌شان در پی تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی شکایت کردند.

فایزه، یک تن از زنان ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور که مصروف مالداری و زراعت است، می‌گوید، در سال روان بارندگی به اندازۀ سال‌های گذشته نبود و آنها نگران این هستند که سال آینده نتوانند کشت و کار کنند:

"شاید ما سال آینده نتوانیم که مواشی را که داریم نگهداری کنیم. بهتر است که همان را بفروشیم، چون اگرآب نباشد، علف و نبات نباشد نگهداری آنها مشکل است."

آمنه، یکی دیگر از زنان زراعت‌پیشه در ولایت بامیان می‌گوید، در پی محدودیت‌های حکومت طالبان، در کنار دیگر مشکلات، نمی‌تواند محصولات زراعتی‌اش را به فروش برساند:

" شلغم، زردک، کاهو و پیاز می‌کاریم. قبل از آمدن طالبان خودمان به بازار می‌بردیم و می‌فروختیم، اما حالا کسی نیست که آن را به فروش برساند، برخی از خانۀ ما می‌آید این حاصلات را می‌خرد. دیگر کدام عاید ندارد."

یکی از زنان زراعت پیشه
یکی از زنان زراعت پیشه

از سوی هم شریف‌الله، یک دهقان دیگر در ولایت تخار می‌گوید، تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و باران‌های بی‌موقع کشت‌های تازۀ آنها را تخریب کرده است:

"بارش نیامده بود در چند روز اخیر بارندگی زیاد شده است. هوا سرد است. منطقۀ ما کشت‌های للمی است، مردم هر چیز که کشت کرده خسارت رسیده است."

پیش از این سازمان ملل متحد نیز گفته بود که افغانستان یکی از ده کشور بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و امکانات کمی برای مقابله با این تغییرات دارد.

سازمان‌های مبارزه با گرسنگی، سازمان جهانی صحت، سازمان جهانی اسلامیک ریلیف، سازمان حمایت از کودکان و ورلد ویژن نیز اخیراً در یک اعلامیۀ مشترک گفته بودند که افغانستان با خشکسالی بی‌سابقه در ۳۰ سال گذشته روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG