لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

استراتژیست: چین تامین منابع خود را بر حقوق بشر و خیر و صلاح جهانی اولویت داده است


استراتژیست نشریه آنلاین انستیتوت پالیسی استراتیژیک استرالیا در شماره اخیر خود در مورد روابط چین و‌ طالبان یک مطلبی را نشر کرده است که در آن قبول اعتبار نامه سفیر طالبان از سوی رهبر چین تنقید شده است.

نشریه این عمل را به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از سوی چین خوانده و گفته است که این اقدام نشان می دهد که چین تامین منابع خود را بر حقوق بشر و خیرو صلاح جهانی اولویت داده که یک مثال نگران کننده در روابط بین المللی می باشد.

در ادامه مطلب می خوانیم که تعامل چین با طالبان از اینجا سرچشمه می گیرد که سرمایه گذاری خود را مصون بسازد و منافع منطقوی خود به شمول پروژه‌های بزرگ منطقوی از جمله یک کمربند یک راه را از تروریزم حفظ کند.

روزنامه واشنگتن اگزامینر هم روی همین موضوع تمرکز کرده که در آن تمایل روز افزون چین را برای سرمایه گذاری در منابع طبیعی افغانستان از جمله نفت، گاز طبیعی و لیتیوم اشاره می کند.

در این مطلب به منافع استراتژیک چین برای به دست‌آوردن منابع طبیعی و گسترش نفوذ منطقوی نیز انگشت گرفته شده است.

نویسنده همچنان در مورد نگرانی مقامات امریکا در مورد حضور روز افزون چین در منطقه و تاثیر آن به صلح و ثبات منطقوی تاکید شده است.

در مطلب واشنگتن اگزامینر به تحقیقات سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان جان سوپوکو که به کانگرس امریکا ارايه شد اشاره شده که در مورد بیشتر شدن هر روزه روابط بین چین و طالبان معلومات می دهد.

در این تحقیقات در مورد تمایل حکومت طالبان برای سرمایه گذاری چین در افغانستان سخن گفته شده و از قول سرپرست وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان نور الدین عزیزی آمده است که می گوید چین در تمام جهان سرمایه گذاری می‌کند، در افغانستان هم اینکار را انجام بدهد. به گفته این مقام حکومت طالبان افغانستان هر چیزی را که چین نیازمند آن است، دارد از جمله مس، لیتیوم و آهن.

نویسنده می افزاید چین از سال ها به این سو در آن کشورهای که از نگاه منابع طبیعی غنی هستند سرمایه گذاری می کند تا نیازمندی‌های نفوس بزرگ و پلان های نظامی خود را تمویل کند.

اما از قول جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان آمده که می گوید در ماورای روابط کابل و پیکنگ مسائلی دیگر هم وجود دارد.

به نوشته روزنامه در تحقیقات سوپکو که هفته گذشته به کانگرس پیشنهاد شد این سوال مطرح شد که آیا چین واقعاً تنها در پی منافع اقتصادی در افغانستان است یا خیر و یا اینکه می خواهد از این منافع اقتصادی استفاده نموده و طالبان را وادار نماید که طبق منافع امنیتی این کشور عمل کنند.

XS
SM
MD
LG