لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان افزایش یافته است


افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان
افراد مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان

شکریه که تازه از رشتۀ طب معالجوی فارغ شده می‌گوید، پدرش چند روز پیش پس از اشتراک در یک محفل به ویروس کرونا مبتلا شد.

او که پدرش را در شفاخانۀ افغان‌جاپان بستری کرده، می‌گوید، نوع ویروسی که پدرش به آن مبتلا شده، بیشتر به اومیکرون شباهت دارد: "در یکی از محافل دوستان اشتراک کردن، پس از آن برایش گلو دردی، سر دردی و تب شدید پیدا شد، در اوایل فکر کردیم که شاید مریضی عادی از سر سردی زمستان باشد،‌ اما بعد از مراجعه و سمپل گیری در شفاخانه افغان‌جاپان تستش مثبت بود."

با آنکه نوع اومیکرون ویروس کرونا در جهان به سرعت در حال گسترش است، اما در افغانستان تا کنون توجهی جدی به آن صورت نگرفته است.

داکتران در شفاخانهٔ افغان‌جاپان می‌گویند، در دو هفته اخیر مراجعین مصاب به ویروس کرونا در این شفاخانه افزایش یافته و روزانه به طور اوسط ۱۰ الی ۱۵ مریض به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

داکتر طارق احمد اکبری، سر طبیب شفاخانهٔ افغان‌جاپان به رادیو آزادی می‌گوید، واقعات مثبت این ویروس شباهت زیادی به نوع اومیکرون دارد، اما آن‌ها برای تشخیص آن کیت‌های لازم را ندارند: "وضعیت کرونا فعلاً در شفاخانه افغان جاپان و سایر کویت سنترهای ولایات رو به افزایش است و دیروز ما ۲۵ ارقام مثبت داشتیم، و امروز شاید بیشتر باشد، و دیروز ما هفت بیمار بستری داشتیم که بیشتر شان به مراقبت‌های جدی نیاز داشتند،‌ یعنی بیشتر این واقعات در شفاخانه افغان‌جاپان به اومیکرون می‌ماند، اما متاسفانه که جین سکوینسر یا همو کیت تشخصیه پیش ما نیست."

داکتران در شفاخانهٔ افغان‌جاپان می‌گویند اگرچه اکنون مشکلات شان تا حدی حل شده، ‌اما از دونرهای خارجی می‌خواهند که در بخش کیت‌های تشخصیهٔ اومیکرون نیز با آن‌ها کمک کنند.

با این حال شماری از شهروندان افغانستان از وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان می‌خواهند که در این زمینه از طریق رسانه‌ها آگاهی‌دهی کنند تا مردم این ویروس را مانند گذشته جدی بگیرند.

گلالی غفاری، باشندۀ ننگرهار در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید: "مردم فکر می‌کنند که این ویروس از بین رفته در حالی که این طور نیست و باید آن را جدی بگیرند، از دولت می‌خواهیم تا در این بخش برنامه ریزی کنند و از طریق آگاهی‌دهی بتوانند مردم را تشویق کنند تا در برابر این بیماری جدی باشند."

وسیله آزمایش سریع ویروس کرونا
وسیله آزمایش سریع ویروس کرونا

وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان نیز می‌پذیرد که در دو هفتۀ اخیر ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما تواستیم از جمله ۳۸ شفاخانه کرونا که در کشور بود ۱۷ شفاخانه را با امکانات ناچیز فعال نگهداری کنیم، برای ۵ شفاخانه کمک مالی پیدا کردیم، در تلاشیم به کمک یونیسف آکسیجن پلان را در ده ولایت بسازیم، آگاهی عامه از طریق مساجد و رسانه ها از آدرس وزارت برای مردم رسانیده می‌شود."

مقام‌های وزارت صحت عامهٔ طالبان می‌گویند، پس از حاکمیت این گروه نزدیک به ۱۲۹ هزار و ۱۸ آزمایش کرونا انجام شده است که از این میان، ۱۱ هزار و ۹۷ واقعۀ آن مثبت بوده و در این مدت ۴۴ هزارو ۵۴۲ مبتلا صحت یاب شدند و ۶۰۷ تن دیگر شان جان باختند.

همچنان آخرین آماری که روز گذشته به این وزارت رسیده از میان ۲ هزار و ۳۷۴ مورد مشکوک از سراسر افغانستان ۲۱۴ واقعۀ آن مثبت ثبت شده است.

سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان خواستار همکاری دونرهای خارجی در زمینهٔ جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به ویژه نوع اومیکرون آن شد.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان جهانی صحت، از ۳ جنوری سال ۲۰۲۰ میلادی، تا ۲۴ جنوری سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۵۹ هزار و ۶۸۲ واقعۀ مثبت کووید۱۹ ثبت شده که از این میان ۷۳۹۳ تن جان داده اند.

همچنان تا ۲۳ جنوری امسال، در مجموع پنج میلیون و ۴۶ هزار و ۵۴ دوز واکسین ضد ویروس کرونا از سوی شهروندان افغانستان دریافت شده است.

XS
SM
MD
LG