لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

بلند کردن اجسام سنگین بالاتر از توان و اثرات بد آن بالای جسم!


زندگی در بهترین حالت خود، آشفته و پُر هرج و مرج است. همه ما همیشه در عجله هستیم و چند کار را به طور هم زمان انجام می دهیم و یا بعضاً در خانه و یا محل کار، گاهی مجبور می شویم که به تنهایی اجسام سنگین را بلند کنیم به خصوص در میان کارگران جوان شیوه نامناسب بلند کردن وزنه های سنگین زیاد بوده که عامل ایجاد صدمات زیادی در وجود شان می شود.

شماری زیادی از جوانان از اثر بلند کردن وزن ثقیل در جریان کار دچار درد های زیادی شده اند.

برخی از کار ها به طور انفرادی انجام می گیرند ولی برخی کار های دیگر مستلزم انجام همکاری بین دو یا چندین نفر هستند اما شماری از جوانان فکر می کنند که نیرو و قوت بیشتر دارند کاری که چند نفر باید انجام بدهد به تنهایی یا کاکگی گفته وزن سنگین را بلند می کنند که بعد ها به مشکلات صحی روبرو می شوند.

داکتر سراج الدین براتی متخصص بخش ارتوپیدی موظف در شفاخانه الخیر می گوید، بلند کردن وزن ثقیل تاثیراتی منفی را بالای اسکلیت بدن می رساند و به مرور زمان انسان دچار درد های زیادی می شود.

آگاهی نداشتن از قانون کار در جریان کار کردن در کار خانه ها، شرکت های تولیدی و ساختمان ها دلیلی دیگری است که قاری عبدالصبور کارفرما در یکی از ساختمان ها در شهر کابل می گوید، چون قانون کار را نمی دانند مجبور هستند که بالای کارگر زیاد کار کنند تا کار پس نماند و گاهی هم کارگر مجبور می شود که وزن های سنگین را بلند کند.

ما هم راهی وزارت کار امور اجتماعی و شهدا و معلولین شده از علی افتخاری سخنگوی این وزارت در مورد قانون کار پرسیدیم که آیا برای برداشتن وزن سنگین در جریان کار کدام قانونی وجود دارد در پاسخ چنین دریافتیم:

"هر چند در قانون صراحت ندارد و روی آن به شکل مقرره بیشتر باید کار شود، معمولاً وزن بالای سی کیلو برای یک کارگری که روزمره کار می کند بیشتر از آن بلند کردن آن واقعاً ظلم است که هیچ کس نباید این کار را کند."

آقای افتخاری در ادامه افزود که کارفرما در جریان کار حق ندارد که در مقابل 300 یا 500 افغانی حیات یک کارگر را از بین ببرد. وی گفت که در این مورد در قانون بازنگری نیز صورت گرفته است.

برای اینکه در جریان کار صحت مند باشیم داکتر سراج الدین براتی متخصص بخش ارتوپیدی شفاخانه الخیر گفت، در قدم اول هر جوان از وزن و توان بهتری برخودار باشند و همیشه ورزش کنند تا سیستم اسکلیتی بدن شان در مقابل استرس های که از اثر وزن ثیقل پیدا میشود جلوگیری شود.

تهدید های کشیدن سگرت به صحت!

یکی دیگر از مشکلات صحی آن هم دخانیات و مصرف فراوان آن در جامعه است که اغلب کشور های دنیا با آن دست و گریبان استند.

افغانستان هم کشوری است که سگرت در آن ارزان است و علاوه از سگرت، استفاده از چلم و قیلون نیز اخیراً افزایش یافته است.

دوکتور محمد عظیم صمیم متخصص داخله عمومی موظف در شفاخانه عاجل ابن سینا با اظهار نگرانی از آنچه گرایش جوانان به استعمال سگرت عنوان می شود، ریشه این پدیده اجتماعی را در مشکل بیکاری جستجو می کنند و برخی از جوانان و نوجوانان برای پُر کردن اوقات فراغت به تفریحات غیر سالم از جمله کشیدن سگرت رو می آورند و گاهی هم فرد برای ابراز شخصیت سگرت به دست می گیرد.

تنباکو برای صحت اثرات منفی بر جا می گذارد و سگرت و مشکلات ناشی از آن دامنگیر شماری زیادی از جوانان و نوجوانان شده است.

سازمان صحی جهان می گوید، در یک شبانه روز حدود شانزده هزار انسان به علت سگرت کشیدن جان خود را از دست می دهند.

با آنکه سال گذشته اعضای کمیسون صحت در ولسی جرگه افغانستان طرح قانون منع تنباکو و دخانیات در اماکن عمومی و سربسته را تصویب کرده بودند، اما تا هنوز این طرح در کشور عملی نمی شود.

دوکتور محمد عظیم صمیم متخصص داخله عمومی موظف در شفاخانه عاجل ابن سینا می گوید، سگرت دریچهء برای ورود افراد به عرصه اعتیاد های سنگین تر است، اختلالات قلبی، بینایی، حافظه، تپش قلب، کمبود خون و کسالت به عنوان عوارض ناشی از سگرت کشیدن است.

داکتر صمیم در ادامه افزود، هنگامی که در مقابل کسی سگرت دود می شود و او آن دود را تنفس می کند برای وی نیز مشکلات صحی به وجود میاید.

در اخیر داکتر محمد عظیم صمیم گفت، اگر دولت توجه نکند مالیات را بلند نبرد و وزارت صحت عامه افغانستان هم برای آگاهی جوانان پروگرام های نداشته باشد، کشیدن سگرت روز به روز افزایش می یابد و کشور به یک فاجعه انسانی روبرو خواهد شد.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دوبار روز های شنبه ساعت و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG