لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

« رعایت آداب و نزاکت های اجتماعی »


آیا با همسایه های رو به رو شده اید که آب و کثافات را از کلکین خانه در کوچه و راه عام پرتاب می کنند؟ آن هم در روز های سرد زمستان. در گزارش اول برنامه بر این موضوع می پردازیم. در گزارش بعدی معلوم خواهد شد که رعایت آداب و نزاکت های زنده گی و همسایه داری در اپارتمان یا بلاک های مشترک چقدر لازمی است؟

سلامت و آسیب پذیری محیط زیست بحثی است که به فعالیت ما انسان ها در روی زمین بستگی دارد و به همین گونه عمده ترین بخش صحت و سلامت انسان ها به میزان توجه و اهمیت دادن به اخلاق و رفتار اجتماعی هر کدام ما بستگی دارد. رعایت آداب و نزاکت های اجتماعی توسط مردم در هر جا و هر وقت لازمی دانسته می شود. اما برخی از افراد بر این موضوع اهمیتی نمی دهند، طوری که بسیاری از اشخاص از روی تنبلی و یا هم بی توجهی برای آسانی کارشان آب ظرف شویی کالا، شویی و حتی خاک جاروب و کثافات را نیز از کلکین خانهء شان به روی کوچه و راه عام می اندازند که به سبب سردی هوا آنرا یخ میزند.

از گذشته ها افغانها در خانه های سنتی حویلی دار زنده گی می کنند. اما امروزه فرهنگ شهرک سازی در شهر های افغانستان رواج یافته است و مردم آپارتمان های به سیستم عصری دارند. از این رو جمع زیادی از خانواده های شهر نشین در آپارتمان ها ساکن شده اند. اما شماری از این خانواده ها به سبب عدم بلدیت به فرهنگ آپارتمان نشینی سبب اذیت و آزار همسایه ها در همچو اماکن شده می تواند. از جمله یکی هم استفاده از بخاری های چوبی و گذاشتن نل آن از کلکین خانه به برون است.

شنیدن این مطالب را با نمایشنامهء کوتاه رادیویی از برنامهء خانواده گی آشیانه فراموش نکنید.


تهیه کننده: عفیفه ساکب نیازی


please wait

No media source currently available

0:00 0:13:32 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG