لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

خوش قدم و بد قدم دانستن تازه عروس


شگون بد گرفتن و خوش قدم و بد قدم دانستن تازه عروس در میان مردم یکی از رسم های ناپسند دیرینهء سنتی است که سبب سلب آرامش و خوشبختی و هم بروز انواع خشونت های فیزیکی و روانی در مقابل زن افغان شده و حتی زنده گی را بر آنان حرام گردانیده است. در برنامهء این هفتهء زن و زنده گی با بحث مفصلی روی علل و راه برون رفت از این مشکل و خشونت با شما خواهیم بود.

در جامعهء افغانستان بیشتر با این موضوع برخورده ایم که هنگام تولد دختر میگویند: " وی دختر شد؟ " این وی گفتن از آوان نوزادی تا دم مرگ برای زن افغان در حالات خاص و حساس زنده گی مانند نشتر در قلبشان عمل میکند.

گفتنی است دقت و انتظار اعضای خانواده و جامعه در هر قدم با چشم و گوش آنان را دنبال میکنند، اما زمانی که دختر جوان نامزد شده و یا عروسی میکند موضوع حساستر میشود. مثلاً اگر در خانوادهء خسرانش و یا برای داماد کدام مشکل و یا هم بندش و مصیبت رخ دهد آنرا از قدم دختر تازه نامزاد و یا تازه عروس میدانند، میگویند:

از بد قدمی و بد شگونی و یا هم نحس بودن عروس است. آنگاه دختر بعد از نامزادی و یا عروسی در کنار بسیاری از مشکلات و خشونت ها با بد رفتاری های کلامی، فزیکی و روانی تازه تری رو به رو میشود که مجبور است تا آخر عمر با جزای جرم ناکرده گذاره کند.

هر گاه زنی بیوه میشود و محکمترین تکیه گاه اش را از دست میدهد و به پرتگاه خلای عاطفی میرسد، آیا خودش راضی به این حالت زنده گی می باشد؟ شاید بگویید که هرگز نه! اما راحله باشندهء ولایت ننگرهار زخم زبان زدن قوم و خویش و بد قدم دانستن زنی به جای همدردی و غمشریکی با او...

خوش قدم و بد قدم دانستن تازه عروس
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:16 0:00
لینک مستقیم

تهیه کننده: عفیفه ساکب

XS
SM
MD
LG