لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

نابرده رنج گنج میسر نمی شود...


محمد ظریف لودین
محمد ظریف لودین

محمد ظریف لودین از ولسوالی کامه ولایت ننگرهار جوانیست که در زمان مهاجرت با مشکلات زیاد ترکاری فروشی می کرد و زمانیکه به مکتب می رفت همصنفانش بالایش خنده می کردند که از لباس هایش بوی پیاز میامد وی قصه سختی های زنده گی خود را برای ما چنین حکایت کرد:

" از وقتی که دست و چپ و راست خود را شناختیم دریافتیم که زنده گی بسیار سخت بوده، مثل دیگر افغان ها مهاجر شده به پاکستان رفتیم در پشاور زنده گی می کردیم در ابتدا لسان اردو را بلد نبودیم و مشکلات زیادی داشتیم پدرم هم کارمند دولت بود آنها هم به کارهای شاقه بلد نبودند با برادر ها و پدرم یکجا در مندوی ترکاری فروشی را آغاز کردیم خلاصه هر کار شاقه که پیش می آمد انجام می دادیم. نصف روز کار می کردم بعد از ظهر هم مکتب می خواندم بعداً از طرف شام کورس می خواندم مشکلات زیاد را دیدیم ولی با مشکلات درس های خود را هم ادامه دادیم زمانیکه در مکتب اول نمره شدم از طرف دوست ها و هم صنفانم به خاطریکه ترکاری فروشی می کردم مورد اذیت و تمسخر آنها قرار می گرفتم و می گفتند که از جانت بوی پیاز میاید خلاصه طفلیت من به بسیار مشکلات سپری شده است."

محمد ظریف لودین، بعد از اینکه نمره خوب را در صنف گرفت و به دیگر دوست های خود هم کمک می کرد و در مکتب و صنف از خود شایسته گی های نشان داد بعد از آن رویه دوست هایش همرایش تغییر کرد و روابط شان با وی خوب شد.

میگن اگر قسمتت در دهن شیر هم باشد شما همت خود را از دست ندهید.

قسمت محمد ظریف لودین هم در دهن شیر بود اما با کوشش های شب و روزی خود توانست حالت خود را تغییر بدهد.

لودین بعد از اینکه به کشور برگشت تحصیلات عالی را در رشته محاسبه و مالی به اتمام رسانید و یک ماستری از پوهنتون جنیوا در پالیسی اداره دارد و دیگر که در حال جریان است از پوهنتون انگلستان از بخش محاسبه تخصصی است فعلاً در وزارت مالیه به حیث یکتن از مسئولین پروژه بانک جهانی ایفای وظیفه می کند و در ضمن یک انستیتوت بنام برلاس و یک بنیاد خیریه اجتماعی بنام (دست کمک) دارد که کمک اش به دیگران می رسد و قصه یک جوان را که برایش کمک کرده و حال محصل پوهنځی طب است و ماهوار فیس پوهنتون آنرا می پردازند که لودین از این کمک خود خیلی خوشحال است.

یک عالم می گوید، انسان های بزرگ بعد از ناکامی های زیادی به کامیابی های بزرگ رسیده اند محمد ظریف لودین هم از ناکامی ها و خاطره های زنده گی خود قصه می کند و می گوید که لذت زنده گی را تنها به خود نبینید به دیگران هم کمک کنید و خوبی هیچ وقت راه خود را گم نمی کند.

120 شماره رایگان مشوره دهی صحی معینیت امور جوانان !

از زنده گی لودین آموخته می شود که اگر عزم و اراده قوی باشد پس هر یک جوان به جامعه خود تغییر آورده می تواند. حال برای حالت صحی جوانان معینیت امور جوانان هم می خواهد تغییرات مثبت را را بیاورد.

بلی، معینیت امور جوانان برای جوانان مشوره های صحی را از طریق تلیفون با همکاری شبکه های مخابراتی فعال ساخته است. این خدمات از طریق شماره 120 مشوره های صحی به صورت رایگان همه روزه از ساعت هشت صبح تا 6 شام ارایه می شود و جوانان می توانند به این شماره تماس بگیرند و مشکلات صحی شان را با داکتر های متخصص در میان گذاشته و برای رفع آن به مشوره های داکتر ها گوش بدهند.

داکتر کمال سادات معیین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ مشوره های صحی از جانب داکتر ها را به جوانان با اهمیت خوانده گفت که برای آگاهی جوانان به خاطر حفظ صحت و سلامتی شان حایز اهمیت است.

آقای سادات در ادامه افزود، در پهلوی اینکه جوانان به شماره 120 در تماس می شوند از مشوره های صحی مستفید می گردند در برخی از ولایات سنتر های صحی را نیز ایجاد کرده اند تا جوانان که از طریق مشوره های صحی صحت یاب نشده اند می تواند از نزدیک با داکتر دیدن کرده و معالجه شوند.

کمال سادات معیین امور جوانان گفت، پالیسی دولت و معینیت امور جوانان اینست تا به جوانان توجه جدی شود و در هر بخش برای شان کمک صورت بگیرد به این اساس، ایجاد سنتر های صحی که فعلاً در ولایات کابل، هرات، تخار و ننگرهار فعالیت دارند و در آینده پلان دارند به همکاری صحت عامه در تمام ولایات این سنتر ها و ارتباطات تلیفونی مشوره های صحی از طریق شماره 120 وسعت یابد.

پس گفته می توانیم هر نوع مشورت که به نسل جوان انجام می شود پاسخی به نیاز جوان و ایجاد اعتماد به نفس آنها خواهد شد.

برنامه هوای تازه را از طریق ویت سایت رادیو ازادی www.radioazadi.comو صفحه فیسبوک هوای تازهfecebook.hawa-e-taza.comهم شنیده و هم خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دوبار روز های شنبه و سه شنبه

نابرده رنج گنج میسر نمی شود...
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:08 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG