لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

صدیقه نوستانی اولین دختر کوه نورد افغان


هرچند روشن است که در جامعهء سنتی افغانستان در بیشتر زمینه ها از سبب تعصب جنسیتی در مقابل زن افغان، استعداد و تصامیم زنان و دختران را به نظر کم دیده و از آن میگذرند.

اما برعکس وقتی فضا و شرایط مساعد برای زن افغان فراهم شده است توانسته استعداد هایش را با فعالیت سالم در زمینه های گوناگون تبارز و به تثبیت برساند.

صدیقه نورستانی 22 ساله اولین کوهنورد زن در افغانستان نیز در همیین قطار است که توانسته عملاً در افغانستان قله های فراوانی را فتح کند.

وی میگوید بعد از مبارزات و کوشش فراوان و پی هم توانست در سال 1391 بنیان گذار رشتهء کوهنوردی در افغانستان باشد. وی حالا به صفت، رئیس فدراسیون کوهنوردی و معاون کمیتهء ملی المپیک مصروف فعالیت است.

این خانم کوهنورد میگوید: در ارتفاعات به هر اندازه که آدم صعود می گیرد، نفس گیر میکند و گفتنیست همان اندازه که صعود در بالاترین موقعیت قله مهم و با ارزش است، دوباره برگشت به زمین نیز خالی از خطر نیست که احتیاط لازم را میخواهد.

صدیقهء کوهنورد در خارج از افغانستان نیز به فتح قله پرداخته است. به گفتهء خودش در سال 2007 میلادی وقتى قُلۀ آلپ در ایتالیا را فتح کرد، يک احساس عجيبى برايش دست داد و اين موفقيت برايش بيش از يک هفته غير قابل باور بود، بخصوص همان لحظات فتح در اوج قله از شدت هیجان گریه کرد.

یکی از اهداف بزرگ زنده گی اش اینست که ايوريست، مرتفع ترين کوه جهان، که با ارتفاع بيش از ۸٬۸ هزار متر از سطح بحر و در نيپال موقعيت دارد را روزی فتح نماید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:16 0:00
لینک مستقیم

تهیه کننده: عفیفه ساکب

XS
SM
MD
LG