لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

آیا ورزشکاران می‌خواهند پیروزی و خوشی با فیر مرمی تجلیل شود؟


اخیراً شاهد دست آورد های چشمگیر تیم ملی فوتبال و کرکت هستیم که رسانه های خارجی را مجبور ساخت تا قهرمانی های جوانان افغان را سر خط اخبار خود بسازند.

این در حالیست که تیم ملی کرکت افغانستان با شکست دادن تیم کرکت زیمبابوی برای بار اول در جمع تیم های منتخب جهان در درجه دهم قرار گرفت و همچنان تیم ملی فوتبال افغانستان در مسابقات جنوب آسیا نایب قهرمان شد.

این موضوعات موجی از خوشی ها و شادی ها را به بار آورد که مردم به خیابان ها آمده و به شادی و سرور پرداختند.

اما عدهء از جوانان احساساتی این پیروزی را با فیر های مسلسل و پی هم تجلیل کردند که این اقدام آرامش مردم را در شهر کابل و سایر شهرها برهم زد.

حتی بسیاری از مردم به این باور بودند که کاش تیم کرکت برنده نمی‌شد تا آرامش شهر پا برجا می‌بود.

میرویس اشرف یک تن از بازیکنان تیم ملی کرکت افغانستان از تشویق و استقبال مردم اظهار خوشی کرده از همه تشکری کرد اما از اینکه این پیروزی را با فیر مرمی تجلیل کرده اند مأیوس شد و از مردم خواست تا با پیام های تشویقی از ورزش کاران تشویق کنند و خوشی ها را به نحو درست تجلیل نمایند نه با فیر و گلوله باری.

در این مورد می‌خواستیم نظر بازی کنان تیم ملی فوتبال افغانستان را هم داشته باشیم اما با تأسف آنها بعد از مسابقات راهی خانه های خود شده بودند ولی یکی دو تن از بازیکنان تیم فوتبال ۲۳ و ۱۹ سال که حضور داشتند گفتند باید از این نوع تجلیل که موجب وحشت در میان مردم می‌شود خود داری صورت گیرد.

سید علی کاظمی مسئول نشرات تیم ملی فوتبال افغانستان گفت، خوشی های مردم افغانستان کم است تجلیل از همچو خوشی ها توسط جوانان و مردم قابل قدر است اما برخی ها به شکل نادرست تجلیل کرده اند که شعار ورزش چنین چیز نیست.

هر ورزش کار یک ستاره درخشان به کشور است و پیروزی شان لبخند خوشی را بر لبان شهروندان کشور هویدا ساخته است.

میرویس اشرف عضو تیم ملی کرکت افغانستان می‌گوید زمانیکه خبر شدم که این شادمانی به فیر و اندوه مردم تجلیل شده مأیوس شدم و تمام تیم با نشر پیام ها در فیس بوک خود از مردم تقاضا کردیم تا اینگونه موجب آزار و اذیت دیگر خانواده ها نشوند.

سید علی کاظمی مسئول نشرات تیم ملی فوتبال افغانستان گفت، فدراسیون فوتبال افغانستان از طریق ویب سایت خود و بازیکنان از طریق فیسبوک های شان از مردم خواسته اند تا خوشی های خود را با فیر کردن تجلیل نکنند.

روان شناسان به این باور اند که صدای فیر مرمی، راکت و بمب در زنده‌گی انسان ها نمادی از سمبول خشم است و بر روح و روان مردم آسیب می‌رساند.

شرف الدین عظیمی استاد روان شناس افغان گفت، بزرگترین مشکلات افغانستان عدم آگاهی و بی سوادی است.

وی افزود، باید روی تعلیم و تربیه سرمایه گذاری صورت بگیرد و در این راستا باید دولت، وزارت معارف، وزارت اطلاعات و فرهنگ، خانواده ها و رسانه باید بیشتر کار نمایند.

برنامه این هفته هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه faecbook.hawa e taza.comشنیده و خوانده می‌توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:28 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG