لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

معینیت امور جوانان برای جوانان چی پلان های دارد؟


بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، عدم موجودیت امکانات در مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی و ناامنی از مشکلاتی است که جوانان سراسر افغانستان با آن دست و گیربان هستند.

در طول این مدت، کار های که از طرف دولت و یا مؤسسات هم صورت گرفته اندک بوده است.

در حالی که بیشتر جوانان با مشکلات زیادی مواجه هستند و کار های که صورت گرفته همه به شکل شعار و سمبولیک بوده است، در افغانستان معینیت امور جوانان در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ از درگاه کار می کند تا به مشکلات جوانان رسیده گی نمایند.

اما شماری از جوانان از گذشته تا حال، یا شکایت های داشته اند یا از نام این معینیت آگاهی نداشته و یا هم از فعالیت های آن با خبر نبوده و می‌گفتند معینیت امور جوانان تا حال یک درد جوانان را دوا نکرده است.

فریحه می گوید: من منحیث یک جوان این کشور کاری از معینیت جوانان ندید ام، این معینیت کوشش کند تا همه جوانان را در بر داشته باشد به یک قوم و طبقه خاص نباشد و کار های مؤثر تر برای جوانان انجام بدهند.

صفی الله متعلم یکی از مکاتب شهر کابل: از نام معینیت جوانان همین حال با خبر شدیم هیچ کاری تا حال به جوانان نکرده و شاید زیادتر جوانان از کار و فعالیت این اداره با خبر نباشند.

مژگان: خیلی جالب است که معینیت وجود دارد اما ما به نامش آشنا نیستیم زمانیکه از نامش خبر نباشیم از کارکردهایش چی می‌دانیم؟

لطف الله محصل تعلیمات اسلامی: معینیت جوانان در سال های اخیر یک تعداد فعالیت ها را داشته است اما محدود است به خصوص در ولایات چندان توجه صورت نگرفته است.

با آنکه از تقرر کمال سادات معین امور جوانان در دولت فعلی تقریباً پنج ماه سپری می‌شود می‌گوید، نسبت به گذشته در این معینیت تغییرات به وجوده آمده است. وی گفت، نه تنها در مرکز بلکه در ولایات، ولسوالی ها و قریه جات سفر های داشته و از نزدیک مشکلات جوانان را بررسی نموده است.

ملالی شنیواری معین امور اجتماعی و جوانان ریاست جمهوری می‌گوید، در گذشته شکایت های وجود داشت که به جوانان توجه صورت نگرفته است، اما دولت فعلی پلان های جدیدی برای جوانان دارد.

کمال سادات معین امور جوانان می‌گوید، در بخش آگاهی عامه، در مورد ضرر های رفتن جوانان به گونه قاچاق به کشور های خارجی، اضرار مواد مخدر در بخش سپورت، تعلیم و کاریابی و صحت پروگرام های تبلیغاتی و آموزشی دارند در ضمن روی پالیسی در بخش کاریابی کار می‌نمایند تا جوانان در ارگان های دولتی سهم داده شوند.

در انتخابات ریاست جمهوری جوانان زیادی از دولت می‌خواستند تا برای جوانان یک اداره مستقل مانند وزارت جوانان ایجاد گردد که برخی از کاندید ها هم در آن زمان به خواهش جوانان لبیک گفته بودند که شماری از جوانان هم در برخی ولایات از طریق تظاهرات شان این موضوع را مطرح کرده بودند اینکه در این مورد مسئولان دولت چی می‌گویند بعداً خواهید شنید اما در قدم نخست نظریات جوانان را در ارتباط به ایجاد وزارت جوانان داریم که چنین می‌گفتند.

مطیع الله محصل پوهنتون کابل: در قدم نخست ساختار دولت خراب است و وعده های دروغین که در زمان انتخابات می‌دادند که یک ارگان مستقل برای جوانان ایجاد می‌گردد همه در حد یک سخن باقی ماند و ایجاد وزارت جوانان کدام تأثیر مثبت را نمی آورد.

خدیجه محصل سال سوم پوهنتون تعلیم و تربیه برهان الدین ربانی: در واقعیت معینیت امور جوانان تا حال کدام کاری نکرده است، اگر کیفیت بلند تر باشد کمیت خیلی کم باشد مؤثریت خود را در جامعه می‌داشته باشد وقتی معینیت جوانان کاری نتوانسته بکند وزارت هم ایجاد شود کاری کرده نمی‌تواند جوانان به حمایت دولت نیاز دارند.

غلام مجتبی فارغ التحصیل زبان و ادبیات: کدام کاری قابل ملاحظه از معینیت امور جوانان ندیدیم اما اگر یک ارگان مستقل مانند وزارت جوانان ایجاد شود خیلی بهتر می‌شود و به مشکلات جوانان رسیده‌گی هم صورت می‌گیرد.

با توجه به سخنان جوانان، ملالی شینواری مشاور فرهنگی و جوانان ریاست جمهوری می‌گوید، راه حل بزرگ شدن یا افزایش ادارات نیست مهم اینست که به جوان کار صورت بگیرد ما باید جوانان با احساس را در ادارات داشته باشیم تا درد جوان را بداند و برای جوان کار کرده بتواند و احساسش را داشته باشد تنها یک چیزی نمایشی نباشد که یک چیزی را به جوان بدهد و چیزی دیگر را از جوان بگیرد.

جوان نیروی است که احساسات خوب دارد و انرژی هم دارد باید همرایش صادقانه برخورد صورت بگیرد.

خانم ملالی در ادامه افزود که دولت برای جوانان کنفرانس های را راه اندازی نموده است در ضمن در نظر است که دیتابیس از جوانان داشته باشند که جوانان بین هم نشست های دوامدار داشته باشند و در ولایات مشاوریت های با والی های همان ولایت از طرف جوانان ایجاد کنند تا جوانان خود شان بالای والی ها و ادارات دولتی نظارت کننده باشند و در آینده خود سفیر های نظارت کننده باشند.

امیر جان وحید احمدزی استاد پوهنتون و کارشناس مسایل اجتماعی گفت، اکثریت نفوس افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند. جوانان باید خود کفا باشند به امید دولت نباشند و خودشان در راه رسیدن به اهداف و موفقیت خود، خانواده و جامعه تلاش نمایند.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Feacebook.hawa e taza.com هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:30 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG