لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

چرا به دیگران اتکا می کنیم؟! 


ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که انسان ها برای رسیدن به موفقیت مجبور به تلاش هستند، در واقع خوب زندگی کردن بستگی زیادی به تلاش و کوشش انسان ها دارد.

اما بعضی از جوانانی هستند که به خود اعتماد نداشته و عادت دارند در هر کاری از دیگران کمک بگیرند و برای کاری که خود قادر به انجام آن هستند شانه خالی کرده به شخص دیگری تکیه می کنند و بسیاری از جوانان تصویر ذهنی مناسبی از خود ارایه نمی دهند و خود را ضعیف تر از آنچه که می توانند باشند، نشان می دهند.

حلا محصل رشته زبان و ادبیات فرانسوی پوهنتون کابل دختر جوانی که به خود کم باور است و زیادتر کار های خانه و پوهنتون را بالای دیگران انجام میدهد و اتکا به دیگران کرده به اصطلاح مفت خور شده است.

مارکیلا از برادر خود قصه میکند که از کودکی تا حال که محصل است به پدر خود تکیه کرده است چرا که پدرش همه چیز را برایش مهیا میسازد.

احمد خیبر محصل پوهنتون به این باور که تهداب کشور به واسطه، پول و قدرت گذاشته شده است و شماری از جوانان هم به این فکر هیچ وقت به خود باور پیدا نکرده اند و همیشه چشم در راه کمک دیگران بوده اند و از خود فعالیت نشان نداده اند.

روان شناسان می گویند، کسانی که به دیگران تکیه می کنند دچار مریضی روانی هستند. آنها حس خود کم بینی، حس حقارت دارند و از خود شناخت و درک کامل پیدا نکرده اند.

در این مورد شرف الدین عظیمی روان شناش افغان میگوید،ما به خاطر به خود باور کرده نمیتوانیم که به دیگران دل بسته نمودیم به دیگران پناه میبریم. خوب است از هر چیزی دیگر از انرژی و توان خود باورمند باشیم.

به خود باور کرده نمی توانیم که خود را با دیگران مقایسه میکنیم و آنرا هم به شکل منفی آن. آن تعداد افراد و اشخاص که به این شکل تربیت یافته اند آنها معمولاً از خود کم بین از اعتماد به نفس پایین و از حس حقارت برخودار هستند این یک مشکلی است که باید همراه مشاور و روان شناس خود روی این مسئله بحث بکنند و هر چه زودتر این را از خود دور کنند تا به خود باوری و خود شناسی برسند.

مصطفی جوانی که در برابر مشکلات مبارزه کرده و به دیگران اتکا نکرده و حال روی پای خود ایستاده است به یک جمله اشاره کرده گفت، یک درخت خود رو که در بیابان رویده است بسیار سخت تر از درختی است که در کنار آب و در شرایط جوی خوبی روییده است.

اتکا به خود ، باعث میشود در برابر مشکلات توان بیشتر داشته باشیم و انعطاف بیشتری از خود نشان دهیم.

اما شرف الدین عظیمی روان شناس افغان میگوید، جوانانی که به دیگران اتکا میکنند آنها مشکلات را نمی پذیرند.

وی گفت، آنها در نخست باید از کار های خورد شروع نمایند و به قدم قدم موفقیت باور داشته باشند.


اعتماد به نفس می تواند ما را به خود متکی کند و شخصیت ما را اعتلا ببخشد .

پس چی خوب است بزرگ باشیم و به دیگران تکیه نکنیم به روی پا های خودمان بایستیم و مسئولیت زندگیمان را بپذیریم.

نور احمد شاهین در جوانی کاری های بزرگی نموده است!
متکی به خود یکی از عوامل پیشرفت و توجه به انگیزه های درونی برای موفقیت یک جوان است.

بلی نور احمد شاهین فارغ صنف دوازدهم از ولایت وردک جوانی است که به توانایی های خود باور داشته و نخواسته تکیه به دیگران نماید. وی در ضمن دورس مکتب از دو سال به این طرف چند جلد کتاب را از زبان های دری و انگلیسی به پشتو ترجمه نموده است.

نور احمد شاهین تقریبآ دو سال پیش دو رساله از زندگی نامه البرت انشتین و نیوتن را ترجمه نموده است و در ضمن در مدت کمتر از یک سال کتاب ریاضی عمومی که اثر محمد انور غوری پروفسیور در بخش ریاضیات است از زبان دری به پشتو ترجمه کرده است.

شاهین گفت، نظر به شوق و علاقه و کمبود کتاب ریاضی به زبان پشتو خواست ترجمه کتاب ها را آغاز نماید.

کتاب های ترجمه شده شاهین به خصوص ایدت کتاب ریاضی عمومی آن از نظر بورد ایدت تحصیلات عالی افغانستان برآمده و چاپ شده است.

بیشتر استفاده آن در پوهنتون ها و جوانانی که آماده گی امتحان کانکور را میگیرند قرار گرفته است.

چندی پیش رونمایی ترجمه کتاب ریاضی عمومی شاهین از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ در تالار رسانه ها برگزار گردید که در این مجلس یکتن از استادان شاهین که از طرف اداره بین المللی انرژی اتمی یک قاب ساعت دستی را بدست اورد بود جهت تشویق شاهین آن ساعت را برای نوراحمد شاهین جایزه داد.

شاهین در باره کتاب زندگی نامه البرت انشتین که ترجمه کرده است میگوید، به خاطر که یک جنبه تشویقی برای جوانان داشت خواست این کتاب را ترجمه کند تا جوانان هم کوشش نمایند تا با مشکلات مبارزه کرده خود را به یک مقام برسانند.

نور احمد شاهین به جوانان پیامی داشت و گفت، جوانان باید در را ه علم و دانش کوشا باشند و به دیگران هم برسانند. وی همچنان پلان دارد تا در آینده تحصیلات عالی در رشته کمپیوتر ساینس را پیش ببرد.

پس داشتن اعتماد به نفس کلید موفقیت و اساس موفقیت ها و پیروزی های بزرگ است و نیروی انسان بیشتر از آن چیزی است که فکر می کند. خود را دست کم نگیرد و منفی بافی را هم کنار بگذارید تا کامیابی از آن شما باشد.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیس بوک هوای تازه http://www.facebook.hawa-e-taza.com هم شنیده و هم خوانده میتوانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG