لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

آیا امسال پروسه کانکور عاری از تقلب خواهد بود؟


به اساس معلومات مسوولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان امسال در حدود ۳۵۰ هزار داوطلب آماده امتحان کانکور اند۵۸۳۱۰ تن به نهاد های تحصیلات عالی و در حدود ۶۰۵۴۰ تن در نهاد های نیمه عالی جذب می شوند.

تعدادی از جوانان که هر سال در امتحان کانکور بی نتیجه می مانند شکایت داشتند که آنان بی سرنوشت می شوند اما باز هم یک امیدی داشتند تا بار دیگر امتحان بدهند قسمی که در گذشته هر متعلم که فارغ میشد سه چانس داشت تا در امتحان کانکور اشتراک کند اما حال آن سه چانس وجود ندارد.

شماری از جوانان هم در صفحه فیس بوک هوای تازه پیام گذاشته بودند و در مورد چانس های امتحان کانکور از ما معلومات خواسته بودند که ما هم به اساس پیام های جوانان راهی وزارت تحصیلات عالی شده از صفی الله جلال زی مسوول نشرات و روابط عامه این وزرات در مورد چانس های امتحان کانکور پرسیدیم وی در پاسخ چنین گفت:

"در سال های قبل چانس های متعدی برای شاگردان وجود داشت اما بعداً سه چانس شد، اما فعلاً نظر به تعداد زیادی متقاضیان دو چانس شده است. یعنی اگر یک متعلم طی دو چانس توانست به پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی دولتی راه پیدا کند خوب در غیر آن در پیش تحصیلات در پوهنتون های دولتی محروم است. باز می توانند در موسسات تحصیلات خصوصی درس بخوانند."

اما تعدادی از جوانان از این تصمیم وزارت تحصیلات عالی نا راض بوده و دلایلی داشتند به خصوص می گفتند به جای کم کردن چانس های امتحان کانکور پوهنتون ها را زیاد می ساختند و همچنان از تقلب جلوگیری می کردند.

آقای جلال زی می گوید، برای ازدیاد پوهنتون ها بودیجه کافی نیاز است که وزارت تحصیلات عالی افغانستان ندارد، اما برای جلوگیری از جعل و تقلب امسال آمادگی های خاص در نظر گرفته شده است.

وی گفت:

"وزارت تحصیلات عالی جداً در کوشش این است که بتواند ظرفیت جذب را بلند ببرد اما بلند بردن ظرفیت جذب ضرروت به کادر، جا و محل، پول و هزینه دارد در صورتی که پول و هزینه مهیا گردد طبعاً جا و مکان آن نیز ترتیب می شود و در صورتیکه کدرهای بیشتری تربیت کنیم انشاالله در آینده ها می توانیم ظرفیت جذب را بلند ببریم با آنهم در ارتباط به شفافیت امتحان کانکور شورای علمی را برگزرار کردیم که تمام چالش های موجود سر راه کانکور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و طرح های مشخص در این ارتباط ارایه گردیده است."

در تمام این سال ها حکایت های فراوانی از روش های تقلب در کانکور به گوش می رسید.

به خصوص سال گذشته گپ جدی این بود که کلید جواب سوالات به بیرون از قرنطین کشیده می شد یا هم به طور آزاد فروخته می شد.

اما صفی الله جلال زی مسوول نشرات و روابط عامه وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، برای جلوگیری از این گونه تقلب با کمک وزارت مخابرات چنین راه حل را در نظر گرفته اند:

" قرار است دستگاه های در حوزه های امتحان کانکور نصب شود که شبکه های مخابراتی صرف در همان حوزه که کانکور اخذ می شود قطع شود و سیستم انترنت هم کار نمی کند و مهمترین مسأله این است که یک سلسله پشنهادات و طرح های داشتیم که در این قسمت با ما از طرف کشور ایالات متحده امریکا همکاری شده که وسیله چاپ اوراق است که برای ما اهدا شد و ویژه گی های آن اینست که به هر تن از امتحان دهنده سوالات مختلف است و این کلان ترین دست آورد است که زمینه نقل و تقلب را جداً از بین برده است."

سال های گذشته تجربه های تقلب، فساد، باطل شدن امتحان و قدرت نمایی زورمندان در برخی از ولایات که امتحان کانکور اخذ شده، دیده شده است به طور مثال سال گذشته در ولایت غزنی که قدرتمندان در صحن امتحان کانکور داخل می شوند و بالای چند تن از استادان حمله نموده آنها را لت و کوب می کنند.

صفی الله جلال زی مسوول نشرات و روابط عامه وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، امسال به امر رئیس جمهور اشراف غنی، به ارگان های امنیتی هدایت داشته شده تا در این رابطه همکاری جدی نمایند.

یکی از شکایات دیگر که متعلمین داشتند، در مورد لغو امتحان کانکور شبانه بود که سال گذشته نظر به نبود بودیجه وزارت تحصیلات عالی افغانستان نتوانست امتحان کانکور شبانه را اخذ نمایند.

تعدادی از جوانان هم از اقدام این وزارت ناراض بوده و امید خود را از دست داده بودند.

اما آیا امسال بعد از سپری شدن امتحان کانکور عمومی امتحان کانکور شبانه هم گرفته خواهد شد یا خیر؟ آقای صفی الله جلال زی در مورد گفت:

" قبلاً به اساس نبود بودیجه در سال ۱۳۹۴ امتحان کانکور شبانه وجود نداشت خوشبختانه امسال با ما وعده کرده اند که در سال آینده این بودیجه را می دهند مگر با تفاوت اینکه این برنامه را معقول سازی کردیم یعنی قبلاً 146 برنامه بود حال 65 برنامه داریم به خاطریکه برنامه های اضافی در حال لغو تدریجی قرار دادیم و فعلاً که پروسه امتحان عمومی تا ختم حوت که این امتحانات خلاص می شود ما انشاالله امتحان کانکور شبانه را اخذ می کنیم."

مسأله کانکور و تقلب از سال های زیاد در کشور ما رایج بوده اما با آنکه حرف های برای اخذ شفافیت در امتحان کانکور گفته می شود و خوشبینی های نیز ارایه می گردد .

جوانان هم آرزو دارند تا یک امتحان کانکور شفاف و به دور از فساد و تقلب داشته باشند.

برنامه هوای تازه را می توانید از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.comو صفحه فیس بوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم بخوانید و هم بشنوید

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:33 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG