لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

"کدوی بزرگ" از کنار کرهء زمین عبور کرد


در پایان ماه اکتوبر در شب جشن هالووین (Halloween) یک سنگ بزرگ آسمانی که حدود 400 متر (1300 فوت) طول داشت و دانشمندان ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا آن را "کدوی بزرگ" نام نهاد اند، به سرعت حدود 35 کیلومتر در ثانیه از فاصلهء 482 هزار کیلومتری کرهء زمین عبور کرد.

این سنگ بزرگ به خاطر آن "کدوی بزرگ" نام نهاده شده است که شب هالووین از کنار زمین عبور می کرد و در آن شب مردم امریکا و برخی کشورهای اروپایی خانه هایشان را با کدوی های منقش تزیین می کنند.

دانشمندان می گویند سنگ آسمانی "کدوی بزرگ" از فاصله دورتر از مدار مهتاب عبور کرد و برای کرهء زمین مصوون بود و دلیلی برای نگرانی وجود نداشت. این سنگ آسمانی تا صد سال دیگر دوباره از کنار کرهء زمین عبور نخوهد کرد.

سنگ بزرگ آسمانی کدوی بزرگ (TB145) بیست بار بزرگتر از سنگ آسمانی بود که در سال 2013 میلادی در فضای منطقهء چیلیابینسک روسیه منفجر شد و موج ضربه ای آن شیشه های ساختمان ها را شکستانده، هزاران تن را مجروح ساخت.

سنگ آسمانی کدوی بزرگ (TB145) به تاریخ 10 اکتوبر توسط منجمان در جزیرهء هاوایی امریکا تشخیص داده شده بود و به تاریخ 31 اکتوبر، ساعت 5 شام به وقت گرینویچ از کنار کرهء زمین عبور کرد.

داکتر دتلیف کوچنی (Dr Detlef Koschny) که یک تیم ناظران سنگ های آسمانی ادارهء تحقیقات فضایی اروپا (European Space Agency’s) را رهبری می کند، می گوید:

"سنگ های بزرگ آسمانی به اندازهء کدوی بزرگ (TB145) ایجاب نظارت خیلی جدی را می کند، چون اگر یک سنگ به اندازهء (TB145) با زمین تصادم کند، خسارات قابل ملاحظه را وارد خواهد کرد."

دانشمندان تخمین می کنند که حدود پنجهزار سنگ های آسمانی مشابه به کدوی بزرگ (TB145) در نظام شمسی ما در اطراف کرهء زمین در حرکت اند و ادارهء تحقیقات فضایی اروپا روی انکشاف تلسکوپی کار می کند که قادر خواهد بود، بطور اتوماتیک سنگ های آسمانی را تشخیص کند. این تلسکوپ تا اخیر سال جاری میلادی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG