لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

فواید بستن کمر بند حفافظتی در جریان راننده گی


آیا می دانید بسته نکردن کمر بند محافظتی در هنگام رانندگی چی زیان های دارد؟ و استفاده از مبایل در هنگام رانندگی چی حادثات را به بار می آورد؟ در برنامه این هفته هوای تازه پیرامون فواید بستن کمربند محافظتی و خطرات استفاده از مبایل در هنگام رانندگی با خبر خواهید شد.

فواید بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی!
در افغانستان زمانی به یک شخص لایسنس داده می شود که قوانین ترافیکی را آموزش دیده باشد از این رو تعداد زیادی از جوانان در ریاست ترافیک برای آموزش قوانین ترافیکی اشتراک می کنند تا اسناد قانونی بدست بیاورند. در این صنف ضمن آموزش قوانین ترافیکی اخلاق دریوری هم آموزش داده می شود.

زمانیکه سری به ریاست ترافیک زدیم با داخل شدن به یکی از این صنف های درسی متوجه شدیم که مل پاسوال اسدالله مدیر ترافیک شهر برای جوانان که اشتراک کرده بودند در مورد بستن کمربند محافظتی و استفاده از مبایل در هنگام رانندگی آموزش می داد.

بستن کمر بند ایمنی در اثنای رانندگی تنها توصیه نیست بلکه در نوع خود یک ضرورت است، ضرورتی که متاسفانه توسط تعدادی زیادی از جوانان رعایت نمی شود.

حدود یک قرن می شود در کشور های پیشرفته جهان از کمر بند محافظتی در جریان رانندگی استفاده می شود اما در کشور ما تا امروز به طور گسترده مروج نشده است و شماری از دریوران می گفتند، اگر از کمر بند محافظتی استفاده کنند مورد تمسخر دیگران قرار می گیرند.

حبیب الله دریور یکی از دفاتر خصوصی که خود با نبستن کمر بند محافظتی آسیب دیده اما از شرم و تمسخر مردم کمر بند استفاده نمی کند.

در قانون ترافیک چنین است که قبل از روشن کردن موتر باید کمربند محافظتی را بسته کرد اما مختار یکتن از راننده های تکسی شهری به این باور است که بستن کمر بند ایمنی در سفر های طولانی جواز دارد نه در نزدیک. وی گفت: در این راه بندی با سرعت کم نیاز به بستن کمر بند ایمنی نیست و این قانون در افغانستان وجود ندارد و نه کسی رعایت می کند، اگر قانون باشد و جریمه شوند هیچ وقت بی قانونی صورت نمی گیرد.

کمر بند محافظتی با ثابت نگهداشتن راننده و سر نیشینان روی چوکی مانع از برخورد سر آنها به شیشه جلو موتر بلکه حین تصادمات روی جاده از خروج راننده از موتر و پرتاب پر خطر آنها می شود.

محمد شاگر یکتن از جوانان شهر کابل با آن که از قوانین ترافیکی باخبر بود اما از کمر بند محافظتی استفاده نمی کرد، وی پس از حادثه که به چشم خود میبیند حال از کمر بند ایمنی استفاده می کند.

در کشور های پیشرفته رانندگی بدون بستن کمربند جواز ندارد .مسافری که در موتر سوار است هم باید کمر بند ببنندد و حتا کودکان شیر خور چوکی مخصوص سیت در عقب دارد که با کمر بند بسته می شود، اما در افغانستان خیال می شود که کمر بند موتر یک چیز اضافی است.

برخی ها به این باور بودند و می گفتند که جوانان از قوانین ترافیکی آگاهی ندارند به همین اساس دچار حوادث گوناگون می شوند.

مسوولان ریاست ترافیک وزارت داخله افغانستان می گوید: بیشترین حادثات و تلفات که رخ می دهد ناشی از نبستن کمر بند محافظتی است.

اسد الله مدیر عمومی ترافیک شهر در این مورد می گوید: گر چه آمار دقیق از این حوادث وجود ندارد، اما در تناسب به سال های گذشته که در یک سال پنچ الی شش هزار حادثه ترافیکی رخ می داد میزان تلفات از شش هزار به یک هزار الی نه صد حادثه کاهش یافته است.

وی در مورد فواید بستن کمربند محافظتی در هنگام رانندگی چنین گفت: "بستن کمر ایمنی مفاد آن بر زندگی راننده دارد و آنرا در اثنای حادثه حفاظت می کند تا از شیشه یا دروازه موتر پرش نکند و این از نگاه قانون ترافیک جاده از صحت و خطرات حفاظت می کند و ما زیاد کوشش می کنیم تا جلو همچو راننده ها که خلاف ورزی می کنند گرفته شود."

ضرر های استفاده از موبایل در هنگام رانندگی!
استفاده از موبایل یا تلیفون همراه در هنگام راننده گی هم در افغانستان یکی از علت های به میان آمدن حوادث ترافیکی در این کشور به حساب می آید.

گفته می شود استفاده از موبایل حین راننده گی توجه راننده گان را از کار اصلی شان که همانا راننده گی و دقت به مسیر راه است باز داشته و قدرت عکس العمل مناسب را از راننده گان می گیرد.

محمد شفیع جوانی است که از چشم دید یکی از حوادثی که در هنگام استفاده از موبایل دیده است می گوید که در اثنای دریوری زمانیکه که زنگ مبایل به صدا میاید و متوجه آن می شود پیش از اینکه موتر را توقف بدهد زنگ را جواب می دهد و موتر از کنترول خارج می شود و با موتر دیگر تصادم می کند که تقریباً هفت هزار خساره می بیند.

حبیب الله می گوید که با یکی از حادثات که در هنگام رانندگی از موبایل استفاده کرده بود مواجه شده و خسارات مالی هم دیده است.

مسوولان ریاست ترافیک می گویند: استفاده از موبایل یا تلیفون همراه در اثنای رانندگی خطرات جانی و مالی را به بار می آورد و هیچ راننده حق ندارد حتا به دو یا سه ثانیه هم از موبایل استفاده کند.

اسدالله مدیرترافیک شهر گفت: نظر به کنوانسیون ویانا چیزی که در دیگر کشور ها مجاز نیست در افغانستان هم جواز ندارد.

آقای اسدالله در ادامه افزود: قانون ترافیک کشور برای متخلفین که کمر بند محافظتی و استفاده از موبایل در هنگام رانندگی را مراعت نکند از 500 الی 3000 هزار افغانی جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

وی در اخیر برای جوانان و خانواده ها پیام داشت که احتیاط نیم حیات است عاقلان چرا کاری کنند که بار آرد پیشمانی، اگر احتیاط کنند تا زنده استند هیچ خطر متوجه شان نمی شود در اثنای دریوری مکلفیت والدین است تا فرزندان شان را متوجه کنند تا از احتیاط کار بیگرند تا خود شان هم به سلامت برسند و هم سایر هموطنان زیان نبینند.
پس چه خوب است برای یک زندگی بهتر و عاری از آسیب های جانی و مالی ناشی از تصادفات، درست و اصولی رانندگی کرد.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:26 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG