لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

عنعنات ناپسند عامل اصلی ازدواج های تحمیلی در افغانستان


در کنار سایر معضلات و خشونت ها یکی هم ازداوج های اجباری و ناخواسته است که جوانان در افغانستان به دلیل عرف و عنعنات ناپسند قربانی ازدواج های تحمیلی می شوند.

بعضی از خانواده ها فکر می کنند تنها کسانی هستند که می دانند راه سعادت و خوشبختی فرزندانشان کدام است و برای اینکه آنان را در دنیای خوشبختی بیبینند از هر شیوه ای جهت وادار کردن به ازدواج اجباری استفاده می کنند که متاسفانه گرفتار سرنوشت های غم انگیز می شوند.

بهشته محصل سال دوم پوهنزی ژوزنالیزم پوهنتون کابل حکایت زندگی یکی از دختران اقارب شان را می کند که جبرآ تن به ازدواج ناخواسته داده شد و به مشکلات روانی دچار شده است.

در بسیاری از مناطق افغانستان بیشتر خانواده ها از همان دوران کودکی به فرزندان خود می فهمانند که حق انتخاب همسر را در آینده ندارند زیرا رسم و رواج و عنعنات حکم می کند که حق ازدواج جوانان به دست و خواست والدین می باشد.

عبدالکریم احمدزی یکی از جوانان است که حق انتخاب همسر آینده خود را نداشت و به خواهش فامیل ازدواج کرده است.

اما زحل نصرت بر خلاف نظر عبدالکریم احمدزی می خواهد تکیه به نظر خود کرده و به خواست خود ازدواج کند چرا که می گوید: :زندگی مه است و مه هستم که خانواده را تشکیل می دهم."

برخی از خانواده ها تصور می کنند محبت و علاقه میان دختر و پسر پس از ازدواج به وجود میاید پس به همین استدلال فرزندان شان را به ازدواج های ناخواسته مجبور می کنند. عرف و عنعنات ناپسند، حاکم بودن زور و مطرح کردن ننگ و ناموس هم یکی دیگر از دلایلی است که یک جوان تن به ازدواج های ناخواسته می دهد.

این در حالیست که روانشناسان می گویند: انتخاب همسر، رشته تحصیلی و مسلک خیلی مهم است که یک جوان در طول زندگی خود باید به آن توجه جدی داشته باشد.

شرف الدین عظیمی استاد روان شناس می گوید: زندگی بر اساس جبر ، مقام و پول دوامدار نبوده و ازدواج های اجباری از نگاه روان شناسی یک ازدواج ناکام بوده و پیامد های منفی را به باور می آورد.

دین اسلام هم ازدواج های تحمیلی یا اجباری را کار ناروا تلقی می کند و برای دختر و پسر حق انتخاب همسر را داده است.

استاد نورالله کوثر عضو دینی اکادمی علوم افغانستان می گوید: نکاح که به رغبت و اجبار باشد در اسلام قابل قبول نیست.

شرف الدین عظیمی استاد روان شناس افغان می گوید: جوانی که به اساس میل و خواستههء خود ازدواج می کند یکی از نشانه های هوشیاری وی بوده و باقی عمر را با خوشبختی سپری می کند.

پس یک جوان چگونه می تواند خواست و نظر خود را به دیگران بخصوص والدین اظهار کند و از کدام راه اسلامی پیش برود؟ باز هم استاد نورالله کوثر عضو دینی اکادمی علوم افغانستان گفت: بهترین راه پشنهاد خواست جوان به اعضای خانواده است. اگر جوانان خواست خود را در قلب شان پنهان کنند و روزی که خانواده بر خلاف میل شان تصمیم بیگرند آن روز اگر اظهار کنند نخواهد فایده داشته باشد به خاطر جلوگیری از هم پاشیدن شیرازه زندگی دو جوان و خانواده ها بهتر است دختران و پسران کسی را که مورد نظر داشته باشند می توانند آزادنه در لباس ادب و حیا به خانواده ها پیشنهاد کنند و این موضوع را شرعیت نیز تایید کرده است.

پس به امید روزی که دامن این همه معضلات و عرف و عنعنات ناپسند از کشور برداشته شود.
برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG