لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

دلایل افزایش بیکاری جوانان در چیست؟!


این روز ها در چوک ها و چهار راهی های پر رفت و آمد شهر کابل و سایر شهر های افغانستان، جمع انبوهی از جویندگان کار تجمع کرده اند و از بامداد تا شام انتظار می کشند و غروب ها بی آنکه کاری بدست بیاورند راهی خانه های شان میشوند.

افزایش جمعیت بی کاران در کشور مشهود است و روز به روز بر این جمعیت افزوده میشود.

این معضل علاوه بر جنبه های اقتصادی، دارای پیامد های ناگوار اجتماعی و حتی سیاسی هم است.

شمار ی از جوانان می گویند، دولت برای افراد بیکار تا اکنون نتوانسته کاری هم فراهم سازد و تجمع روزانه افراد بیکار از آغاز صبح در چهاراهی های شهر کابل گویایی این مساله است.

بیکاری موجب افسردگی، آسیب های اجتماعی و ناامیدی میشود متاسفانه در حال حاضر وجود بیکاری در قشر تحصیل کرده هم افزایش یافته است.

امروز بیکاری سبب شده تا مردم به منظور پیدا کردن کار، با به جان خریدن خطر، به کشور های اروپایی رهسپار گردند.

شماری از جوانان می گفتند که جوانان سرمایه کشور هستند اما این سرمایه به تاراج میرود در این مورد دولت باید دریچه کاری را به روی جوانان باز نماید.

علی افتخاری سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین نظر به گزارش اداره احصایه مرکزی میگوید، در افغانستان چهارده میلیون نیروی کار دارند. هفت میلیون آنرا نیروی کار فعال تشکیل میدهد و متاسفانه دو نیم میلیون آن بیکار و کم کار هستند.

در جهان هیچ کشوری نیست که بیکار نداشته باشد اما این کشور ها برای حل این معضل پلان های جامع و کاری دارند و تا حدودی از بیکاری جلوگیری میکنند اما با تاسف در افغانستان برای حل بحران بیکاری تا حال گام های موثر برداشته نشده است.

برای پایین آوردن نرخ بیکاری از چندی به این سو شاهد مظاهره گروه از جوانان هم هستیم چند تن از این جوانان که در پشت دروازه پارلمان افغانستان خیمه زده بودن و از دولت میخواستند که برای جوانان کار ایجاد کنند تا جوانان مصروف کار شوند.

گرچه کاهش بیکاری به نرخ رشد اقتصادی و میزان سرمایه گذاری بستگی دارد اما شماری از آگاهان اقتصادی میگویند، مشکل اساسی اینست که مردم و جهان به حکومت فعلی اعتماد و باور ندارند.

شیر ولی وردک معاون کمیسیون اقتصاد در پارلمان افغانستان میگوید، برای کاهش بیکاری جوانان در ولسی جرگه هم پشنهاد شده که به جوانان و کدر ها کار پیدا کنند اما باید کمیسیون ها، وزارت خانه ها را بخواهند و روی یک طرح خوبی برای کاهش این معضل کار کنند.

با آنکه حکومت افغانستان تایید میکند که با گذشت هر روز، بیکاری در کشور بیشتر میشود، اما علی افتخاری سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین میگویند با توجه به برنامه های گذشته برای جلوگیری از این معضل روی دو طرح جدید کار میکنند و ضمن یک کمیته یی را بنام کمیته ملی کار طرح کرده اند که از طرف دولت استقبال شده است.

آگاهان امور اقتصادی هشدار میدهند که اگر حکومت در مورد کاهش بیکاری توجه جدی نکند، بیکاری سبب خواهد شد تا شماری از جوانان افغان با مخالفین مسلح یکجا شوند و نا امنی در افغانستان بیشتر گردد.

برنامه هوای تازه از طریق ویب سایت رادیو آزادی http://da.azadiradio.org

و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم شنیده و خوانده میتوانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:02 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG