لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

حتی موش ها هم خواب آیندهء بهتر را می بینند


از زمانه های باستان، خواب و رویا به حیث یکی از مغلق ترین پدیده های روان انسانی، ذهن و اندیشهء انسان متفکر را به خود مشغول ساخته است.

از دوران ابتدایی تا اکنون، از انسان های عادی گرفته تا دانشمندان عرصهء روانشناسی، همه و همه تلاش کرده اند تا رویا ها و خواب های انسانی را مورد مطالعه قرار داده، در سطح امکانات و توانمندی های علمی و ذهنی برای سوالات بی پایانی که در این زمینه موجود است، پاسخ بیابند.

اما در این برنامهء "تازه ترین های از جهان ساینس و تکنولوژی" خواب ها و رویا های انسانی را کنار گذاشته، در مورد مطالعات دانشمندانی می شنوید که بر اساس تحقیقات آنها ثابت شده است که حتی موش ها هم در خواب ها و رویا هایشان به آیندهء بهتر و درخشانتر می اندیشند.

تحقیقاتی که بالای مغز موش ها صورت گرفته است نشان می دهد که آنها در خواب، رویا های را می بینند که در بیداری امکان دسترسی به آن را ندارند.

طورمثال دانشمندان غذای مورد علاقه یک موش را طوری در برابر وی قرار دادند که از دسترسی اش خارج بود، اما آن را می دید.

بعد زمانیکه دریک اتاق دیگر این موش به خواب رفت، فعالیت سلول های خاص مغز وی طوری بود که اورا در عالم رویا طوری رهنمایی می کرد که به آرزوی دسترسی به غذا مورد علاقه اش می رسید.

این تحقیقات بالای موش ها کمک می کند تا دانشمندان بطور دقیق توضیح دهند که چرا افرادی که بخش هپوکامپوس (hippocampus) مغز شان صدمه دیده است، قادر نیستند آینده را تصور کنند.

داکتر یوگو سپرز (Dr. Hugo Spiers) دانشمند رونشناسی تحقیقاتی در گزارشی که در مجلهء ای لایف (eLife) نشر شده است، می نویسد:
"هنگام استراحت یا خواب، بخش هپوکامپوس (hippocampus) مغز با مجسم ساختن دوبارهء رویداد ها در عالم رویا و ترسیم مجدد آن به تقویت حافظه مساعدت می کند."

تعدادی از دانشمندان به این عقیده اند که پروسهء تجسم دوبارهء رویداد ها در عالم رویا و ترسیم مجدد آن باعث خواب دیدن می شود و کسانیکه بخش هپوکامپوس (hippocampus) مغز شان صدمه دیده است، با دیدن رویا، خواب و همچنان تصور آینده،دشواری دارند.

به این ترتیبتا امروز تصور می شد که دیدن رویا و خواب یک توانمندی منحصر به فرد انسان است، اما اکنون واضح می شود که حتی موش ها هم در خواب هایشان، رویا های آیندهء بهتر را می بینند که در بیداری برای رسیدن به آن دشواری دارند.

XS
SM
MD
LG