لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

پروگرام تلسکوپ سفینهء کوریوسیتی روور اپدیت شد


سفینهء کوریوسیتی روور(Curiosity rover) که دو هزار پوند وزن دارد در کرهء مریخ تحقیقات علمی را انجام می دهد
سفینهء کوریوسیتی روور(Curiosity rover) که دو هزار پوند وزن دارد در کرهء مریخ تحقیقات علمی را انجام می دهد

در برنامهء این هفتهء "تازه ترین ها از جهان ساینس و تکنولوژی" در مورد تازه ترین اپدیت سیستم تلسکوپ سفینهء تحقیقاتی کوریوسیتی روور خواهد شنید که از مرکز کنترول آن در زمین صورت گرفت. جالب اینست که در حال حاضر کوریوسیتی روور 225,300,00کیلومتر دور از زمین و روی سطح کرهء مریخ حرکت می کند و تحقیقات علمی را انجام می دهد.

سفینهء ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) کوریوسیتی روور(Curiosity rover) که دو هزار پوند وزن دارد و با انرژی پلوتونیوم کار می کند، به تاریخ 26 نوامبرسال 2011 میلادی ازپایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) به فضا پرتاب شد و پس از حدود هشت ماه سفر، روی سطح کرهء مریخ نشست.

کوریوسیتی روور(Curiosity rover) که به اندازهء یک موتر تیز رفتاراست، تا اکنون مغلق ترین سفینهء فضایی است که با مجهز ترین و پیشرفته ترین وسایل تحقیقاتی روی سطح کرهء مریخ فرود آمده است.

بررسی اقلیم کرهء مریخ و جیولوژی آن، تحقیقات در مورد موجودیت حیات، مطالعات برای آماده گی مسافرت انسان به مریخ در آینده، از جملهء وظایف کوریوسیتی روور است.

ربکا ویلیامز (Rebecca Williams) یک عضو تیم تحقیقاتی کوریوسیتی روور با ابراز احتمال اینکه زمانی در کرهء مریخ آب وجود داشته است، می گوید:

"ریگ های را که شما درمریخ می بینید، شکل مدور دارند و خیلی بزرگتر از آن هستند که جریان باد بتواند آن ها را حرکت دهد. تیم علمی ما متفقاً به این عقیده اند که این ریگ ها توسط یک جریان قوی آب انتقال داده شده است."

درماه دسامبر سال 2012 میلادی ماموریت دوسالهء کوریوسیتی روور برای یک مدت نا محدود تمدید شد و تحقیقات کوریوسیتی روور در کرهء مریخ تا امروز هم ادامه دارد. اما این مساله ایجاب آن را می کند تا سفینهء اتومات فضایی کوریوسیتی روور از فاصلهء خیلی دور یعنی از مرکز کنترول آن در زمین حفظ و مراقبت شده، پروگرام ها و برنامه های کمپیوتری آن تازه یا اپدیت شود.

اخیراً دانشمندان مرکز ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) از فاصلهء 225,300,000 کیلومتری سیستم کمرهء تلسکوپ کوریوسیتی روور را اپدیت کردند.

قبلاً دانشمندان لابراتوارملی لوس آلموس (Los Alamos) برای بدست آوردن یک عکس نزدیک یا کلوزپ از هر سنگ و ساحات مریخ باید 9 عکس مختلف به فوکس های متفاوت گرفته و این عکس ها برای مطالعات بعدی به زمین فرستاده می شد، اما اینک با این اپدیت جدید به کمک یک پروگرام کمپوتری به اندازهء 40 کیلوبایت، کوریوسیتی روور می تواند این تصاویر را خود مطالعه و تفکیک کرده، بهترین های آن را به مرکز مطالعات در زمین بفرستد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG