لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

سرک اول، برنامۀ برای باسواد ساختن اطفال روی سرک


ره نیک مردان آزاده گیر
چو ایستاده ای دست افتاده گیر
با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم، نیازمندی بیشتری به افراد کمک رسان در کشور وجود دارد. مردم کشور متناسب با وضعیت اقتصادی که دارند با کمک های خود میتوانند دردی از درد ها و مشکلات مردم نیازمند را رفع کنند که این امر علاوه بر مساعدت به رزق و روزی باعث می شود خنده ای بر لبان کودکان، زنان و یتمیان شکل بگیرد.

در حال حاضر هستند جوانانی که نه تنها به فکر خود هستند بلکه به دیگران هم می اندشیند و دست آنها را گرفته اند.
یکتن از این جوانان نجیب صبوری استاد انجنیری پولی تخنیک کابل است که در گذشته برای برخی ها کمک های نموده است. وی گفت: اساس و تهداب همه مسایل تحصیل است وی که یکتن از اطفال روی سرک را که ساجق فروشی می کرد و علاقه مند درس و تحصیل بود و میخواست در آینده یک انجنیر شود کمک نموده و میخواهد در حال و آینده حمایتش کند تا یک انجنیر ماهر شود.
به قول یک متل، تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز.
بلی سرک اول یک پروگرام خیریه است که از مدت دو سال به این طرف به شکل رضاکارانه اطفال روی سرک را جمع آوری کرده و برای آنان یک اسپانسر یا کمک کننده سراغ نموده و زمینه درس و تعلیم را فراهم میسازد.

نجیب شریفی ریس پروگرام سرک اول گفت، در حال حاضر در این پروگرام به تعداد 11 طفل روی سرک حمایت مالی می شوند و برای هر یک طفل روی سرک یک اسپانسر یا کمک کننده پیدا می کنند.
سهیل مایل مسوول ارتباط عامه شبکه اجتماعی نهاد نسل نوین افغانستان و یکی از اعضای رضاکار پروگرام سرک اول می گوید: در آغاز از خود و دوست های خود این کمک را شروع کرده اند و اطفال زیر سن 8 تا 15 سال را جذب کرده و به یکی از رضا کاران معرفی نموده و همچنان از خانواده های شان هم تعهد می گیرند.

پروگرام سرک اول به این اطفال در ضمن اینکه درس های مکاتب را با کمک اسپانسر ها یا کمک کننده ها پیش می برند، حویلی این نهاد برای بازی های ورزشی و سرگرمی اطفال مهیا شده و همچنان آموزش کمیپوتر و لسان انگلیسی را نیز می دهند.
آنها بعد از تایم مکتب به این نهاد می آیند.

زمانیکه داخل صنف شدیم آنان را سرگرم درس های شان یافتیم، یکتن از این اطفال به اسم مختار متعلم صنف ششم مکتب خصوصی امید ها که پدرش معیوب است و در روی سرک موتر شویی می کرد و نان آور خانه هم بود از اینکه حال تحصیل می کند خوشحال به نظر می رسید.
وحید متعلم صنف هفتم در شهر نو ساجق فروشی می کرد حال که درس می خواند می خواهد در آینده داکتر شود.
مقدس متعلم صنف چارم، وی که ساجق فروشی می کرد از این که تحصیل می کند خوشحال بوده و از دیگر جوانان که توانایی کمک کردن را به چنین اطفال دارند خواهش داشت تا به انها نیز کمک کنند. او آرزو دارد تا در آینده پیلوت شود.
سهراب متعلم صنف پنجم مکتب امید ها، سهراب که در بازار دست فروشی می کرد و دیگر شاگرد ها را می دید که به مکتب می روند از خدا آرزو می کرد که روزی او هم بتواند مکتب برود او که حالا کمک شده و مکتب می رود خیلی خوشحال است و می خواهد در اینده یک تجارت پیشه شود.
نجیب صبوری استاد انجنیر پولی تخنیک کابل یکی از این اسپانسر ( کمک کننده ) پروگرام سرک اول می گوید: کمک به نیازمندان از نگاه روحی و روانی تاثیرات خود را بالای کمک کننده و کمک شونده دارد.
دنیا بیش از پول، به عشق و همدلی و انسانیت نیاز دارد، نظر به معلومات پروگرام خیریه سرک اول، مانند نجیب صبوری دیگر جوانانی هم هستند که مصارف و مسوولیت یک تن از اطفال روی سرک را به دوش گرفته اند و علاقه مندی خود را نشان داده اند مانند پرویز کاوه، حامد صبوری، شفیع شریفی و سمیع سعادت.
و در اخیر نجیب صبوری استاد انجنیری پولی تخنیک کابل گفت: هیچ کار را کوچک حساب نکیند به اندازه توان هر کس مسوولیت دارد تا دیگران را کمک و یاری کند.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه: فرزوان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:36 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG