لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

کودک 4 ساله، دینازور 100 ملیون ساله را یافت


در اینکه کودکان آیینهء والدین خود بوده و اکثراً در نقش قدم های آنها گام می نهند، جای تردید وجود ندارد و آنچه که با ویلی برایس (Wylie Brys) چهار ساله اتفاق افتاد این نکته را کاملاً ثابت می کند.

تیم برایس پدر ویلی برایس چهارساله یک نگهبان باغ وحش در ایالت دالاس امریکا بوده، به علم محیط زیست شناسی دوران کهن خیلی علاقمند است. وی اکثراً اوقات فراغتش را در جستجوی فوسیل ها و استخوان های ماهی های دوران کهن می گذراند و پسر چهارساله اش ویلی برایس را هم با خود می برد.

آنچه با ویلی برایس چهار ساله بطور تصادفی اتفاق افتاد، بزرگترین دانشمندان علم محیط زیست شناسی دوران کهن همهء عمر را در آرزوی آن می گذرانند و تعدادی هم هرگز به آن نمی رسند.

در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی ویلی برایس چهار ساله و پدرش در عقب یک مغازهء خوراکه فروشی استخوان ماهی ها و سایر حیوانات بحری را جستجو می کردند که ویلی چهارساله استخوان های بزرگ را یافت.

ویلی برایس می گوید:

"پدرم برایم گفت که استخوان های یک سنگ پشت بحریست."
اما دانشمندان پوهنتون سودرن متودیست (Southern Methodist) که در هفتهء گذشته همهء فوسیل کشف شده توسط ویلی برایس چهار ساله را از خاک بیرون آورده، مورد مطالعه قرار داده اند، می گویند:

"آنچه را که ویلی برایس یافته است، فوسیل یک دینازوریست که 100 ملیون سال عمر دارد."

در حال حاضر ویلی برایس چهارساله جوانترین کاشفیست که فوسیل به قدامت 100 ملیون سال را کشف کرده است و اگر در آینده ویلی برایس بخواهد علم محیط زیست شناسی دوران کهن را به حیث مسلک زنده گیش تعقیب کند، به یقین که هر پوهنتون جهان اورا با افتخار خواهد پذیرفت.

امروز با توسعهء انترنت دیگر سن و سال یک مانع برای تحقیقات علمی نیست و دانشمندان امریکا نیز با ارایه اطلاعات، خدمات و برنامه های تشویقی کودکان و نوجوانان را ترغیب می کنند تا با استفاده از کمپوترها، لب تاپ ها و حتی وسایل موباییل شان در تحقیقات جدی علمی سهم بگیرند، این تلاش ها همین اکنون موثر بوده و نتایج با ارزش هم در قبال داشته است.

در سال 2011 میلادی دخترک 10 ساله، کاتلین اورورا گری (Kathryn Aurora Gray) با کشف سوپرنوا ستارهء که روشنایی متغییر آن 100 ملیون بار بیشتر از خورشید ماست، انفجار ستارهء را در کهکشان (UGC 3378) گزارش داد و به حیث جوانترین کاشف یک سوپرنوا شناخته شد.

دوسال بعد از کشف کاتلین، ناتان اورار گری (Nathan) برادر وی که از کاتلین جوانتر بود، با کشف سوپرنوای خودش، رکورد جوانترین کاشف سوپرنوا را در جهان قایم کرد.

در سال 2014 میلادی نوح کورل 10 ساله در سواحل نیوجرسی نوک یک "تیر" را پیدا کرد که دانشمندان عمر آن را 10 هزار سال تعیین کرده و به حیث یک اثر خیلی بارزش هنری سرخپوستان امریکا شناخته شد.

به این ترتیب از کجا که در افغانستان با این همه تاریخ کهن، همین فردا کودکی موفق به کشف یک اثر بیش بها و کهن تاریخی نشود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG